Tinin Görüngübilimi

Friedrich Hegel
  0,0 / 5 0 kişi · 0 yorum · 1.681 okunma · 0 tavsiye
Kitap Künye
Yayınevi:
ISBN:
Sayfa:
496 sayfa s.
Yıl:
01.01.2000
Ebat:
14 x 22 cm.
Hegel`in Kendi Duyurusu
(Intelligenzblatt der Jenaer Allgemeinen Literatur-Zeitung.
28. Oktober 1807)
Jos. Ant. Goebhardschen`in Kitabevi, Bamberg ve Würzburg, yayımlamış ve tüm büyük kitapçılara göndermiştir:
G.W. Fr. Hegel`in Bilim Dizgesi.

Birinci cilt Tinin Görüngübilimi`ni kapsıyor.
Büyük boy, 1807. Ederi 6 fl.

Bu cilt bilginin oluş sürecini sunmaktadır. Tinin Görüngübilimi bilginin temellendirilmesi üzerine ruhbilimsel açıklamaların ve ayrıca daha soyut tartışmaların yerini alacaktır. Bilim için hazırlığı onu yeni, ilginç ve ilk felsefe bilimi yapan bir bakış açısından irdelemektedir. Tinin değişik şekillerini onun arı bilgi ya da saltık Tin oluş yolundaki duraklar olarak kapsamaktadır. Bu bilimin ana bölümlerinde—ki bunlar da yine altbölümlere ayrılmaktadır—Bilinç, Özbilinç, gözlemci ve etkin Us, Tinin kendisi (törel, ekinsel ve ahlaksal Tin olarak, ve sonunda değişik biçimlerindeki dinsel Tin olarak) irdelenmektedir. Tinin görgülerinin ilk bakışta kendisini bir kaos olarak sunan varsıllığı onları [mantıksal] zorunluklarına göre sunan bilimsel bir düzen içersine getirilmekte, öyle ki burada eksik olanlar çözülerek sonraki gerçekliklerini oluşturan daha da yüksek görüngülere geçmektedirler. Son gerçekliği ilk kez dinde ve daha sonra bütünün sonucu olarak Bilimde bulmaktadır.

Önsözde yazar kendisine felsefenin şimdiki duruş noktasından gereksinimleri olarak görünenler açısından görüşlerini açıklamaktadır; dahası, bugün felsefeyi değersizleştirmekte olan felsefi formüllerin kofluk ve uygunsuzlukları ve felsefe ve öğreniminde önemli olan yanlar üzerine görüşlerini bildirmektedir.

Bir ikinci cilt kurgul felsefe olarak Mantık dizgesini ve felsefenin geri kalan iki bölümünü, Doğa ve Tin Bilimlerini kapsamaktadır.)

İçindekiler
ÖNSÖZ: BİLİMSEL BİLGİLENME ÜZERİNE

Gerçeğin öğesi Kavramdır ve gerçek şekli bilimsel dizgedir § 5
Tinin şimdiki konumu § 7
İlke tamamlanmışlık değildir; Biçimciliğe karşı § 12
Saltık Öznedir; ve bunun anlamı § 17
Bilginin öğesi § 26
Bilincin bu öğeye yükselişi Tinin Görüngübilimidir § 27
Tasarımsal ve tanıdık olanın düşüncelere § 31 ve bunların Kavramlara § 33 dönüşümü
Tinin Görüngübilimi ne ölçüde olumsuzdur, ya da yanlışı ne ölçüde kapsar § 38
Tarihsel ve matematiksel gerçeklik § 41
Felsefi gerçekliğin doğası ve yöntemi § 47, şemalaştırıcı biçimciliğe karşı § 50
Felsefi çalışmanın gerekleri § 58
Uslamlamacı (doğal) düşüncenin olumsuz tutumu, olumlu tutumu ve öznesi § 59
Sağlam sağduyu olarak ve dahilik olarak doğal felsefecilik § 67
Vargı, yazarın kamu ile ilişkisi § 71

GİRİŞ

A. BİLİNÇ

I. Duyusal pekinlik ya da `Bu` ve `Sanma`
II. Algı ya da Şey ve Aldanma
III. Kuvvet ve Anlak, görüngü ve duyulurüstü dünya


B. ÖZBİLİNÇ

IV. Öz-pekinliğin gerçekliği

A. Özbilincin bağımsızlık ve bağımlılığı; Efendilik ve Kölelik
B. Özbilincin özgürlüğü
Stoacılık, Kuşkuculuk, ve Mutsuz Bilinç

C.(AA) US
V. Usun pekinliği ve gerçekliği

A. Gözlemci us
a. Doğanin gözlemi
Genel betimleme. Ayırmaçlar. Yasalar
Örgenselin gözlemi
a. Örgenselin örgensel-olmayan ile ilişkisi
b. Erekbilim
g. İç ve dış.
aa. İç — Arı kıpılarının yasaları: duyarlık, irkilirlik ve üreme — İç ve Dışı.
bb. İç ve şekil olarak Dış.
cc. İç ve Dış olarak Dışın kendisi, ya da örgensel İdeanın örgensel-olmayanda ortaya çıkışı — Bu bakış açısından örgensel; cinsi, türü ve bireyselliği
b. Arılığı ve dış edimsellik ile ilişkisi içindeki özbilincin gözlemi; mantıksal ve ruhbilimsel yasalar
c. Özbilincin kendi dolaysız edimselliği ile ilişkisinin gözlemi
Yüzanlambilim ve Kafatasıbilimi
B. Ussal özbilincin kendi kendisi yoluyla edimselleşmesi
a. Haz ve zorunluk
b. Yürek yasası ve büyüklenme çılgınlığı
c. Erdem ve dünyanın gidişi
C. Kendine kendinde ve kendi için olgusal olan bireysellik
a. Tinsel hayvanlar ülkesi ve aldanma ya da `asıl sorun`
b. Yasa koyucu us
c. Yasa sınayıcı us

(BB) TİN
VI. Tin

A. Gerçek tin. Törellik
a. Törel dünya. İnsansal ve tanrısal yasa, erkek ve kadın
b. Törel eylem. İnsansal ve tanrısal bilgi, suç ve yazgı
c. Tüzel konum

B. Kendine yabancılaşmış tin. Ekin

I. Kendine yabancılaşmış tinin dünyası
a. Ekin ve edimsellik alanı
b. İnanç ve arı içgörü
II. Aydınlanma
a. Aydınlanmanm boşinanç ile savaşımı
b. Aydınlanmanm gerçeği
III. Saltık özgürlük ve terör

C. Kendi kendisinden pekin tin. Ahlak

a. Ahlaksal dünya görüşü
b. İkiyüzlülük
c. Duyunç. Güzel ruh, kötülük ve bağışlanması

(CC) DİN

VII. Din

A. Doğal din
a. Işıktanrı
b. Bitki ve hayvan
c. Usta
B. Sanat dini
a. Soyut sanat çalışması
b. Dirimli sanat çalışması
c. Tinsel sanat çalışması
C. Bildirilmiş din

(DD) SALTIK BİLGİ

VIII. Saltık bilgi

İnceleme Ekle Alıntı Ekle

Henüz inceleme veya alıntı paylaşılmadı.
Kitaba puan verin.
Puanınız:
Kitabı Kütüphanesine Ekleyenler
Kütüphaneye henüz ekleyen yok.
Edebiyatdefteri.com, 2016. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.

Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.
Edebiyatdefteri.com'u kullanarak Çerez Politikamızı kabul etmiş sayılırsınız.