MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

Orta Okul Anıları / Çınar
İbrahim Çelikli.

Orta Okul Anıları / Çınar



cumartesi geceleri
“Çýnar Sinemasý”na giderdik.
diðer günler öðretmenler týðlarlardý
"Çýnar Meydaný"nýn bir köþesinde
kahvehane yoðunluðunda
gazoz kapaðý sesi ve
“portugaall,
oraletlee ik’olduu” garson gürültüsü içinde
mezbelelik bir yerde
akþamlarý yüksek sesli plaklar çalýnýrdý
meþhur.. yeni.. Çýnar Sinemasý

suyu kesik olurdu lavabolarýn
ve çok iðrenç izmarit kokardý
bir gong sesiyle itiþerek içeri týkýlýnýr
birbirine rabtedilmiþ sýra sandalyelerde
yer kapýlýp ýslýklar çalýnýr
ýþýklar söndüðünde
film koptuðunda
bir el feneri ibonun elinde
sigara içen uyarýlýr anýnda
olmadý dýþarý atýlýr yaka-paça
küfrün bini bi(r) para

parolalaþýp kaçak girenler
Ýboya yakalanýp dayak yiyenler
çekive(r)cen golundan,
ve(r)cen daya(ðý) vercen daya(ðý) hýrslanmalarý
üç aþaðý beþ yukarý,
birbirinin ayný konulu
aðlasa da, sevinsede ayný tonlu
Hülya Koçyiðit’li filmler
Cüneyt Bizansý tekbaþýna fetheder
tüm asker birkaç kez kýlýçtan geçer
ona vuran olmaz, o herkesi döver
ve Yýlmaz Güney cezasýný verir,
uzun namlulu tabancayla
sererdi beþini onunu
ve yetiþirdi polisler
ve her defasýnda
“son”
film biter





kahvehaneler beton kaplý bir meydaný
ayrý renkli tahta sandalyelerle paylaþmýþlardý
“kýraathane” idi sadece birinin adý
bir diðerinin camýnda
“yandým çavuþ ayraný” yazýlýydý

kitaplarý çayocaðýnýn rafýnda
lise talebeleri “üniversite tavlasý” oynarlardý
herkes tuttuðu tarafta nevzi alýrdý
Karamemedin gavenin yan tarafýnda
Burdurlularýn Ýmren lokantasý
þiþman çocuklar “-buyrun abee!
buyurun amcaa” diye
“tas kebap vaa,
biber dolmaa”
yoldan geçenleri çaðýrýrlardý
garsonlarýn davetleri boþuna
kimse duymaz, anlamaz, kimse aldýrmazdý

meydanýn ortasýnda,
"dokuz kiþinin anca kavþýrdýðý "
beþ yüz küsür yýllýk olduðu söylenen
Yalvaç’ýn "Koca Çýnarý"
“bi(r) zamannar bi(r) dalý kopduydu da
bir ölü bir-kaç yaralý varýdý
onun uçu(n) çoðu uzun dallarýný budadýlardý”

“-ýrza tasadduk suçundan adamýn birini asdýlarýdý
Goca Çýnarýn dalýna
“adam asýlan aðaç gurur” derlerdi
amma ….
Goca Çýnar gurumadý
Allahýn onarcaðý, adam gerçekden suþluymuþ demek ki”
baþkasýndan duyduðunu
tevatürle anlatýrdý Yalavaþlý!









Çýnar Sinemasý’nda;
“Ýbo” diye, soðuk suratlý, nursuz bakýþlý biri
küçük pencereli bir giþede bilet satar,
kapýda biletlere bakar
büfede fahiþ fiyata,
külahta ayçiçek
tane ile sigara satardý,

“-baþka param yok”
ya da elindeki son harçlýðýný uzatýp
“-olmaz mý” diyenleri biletsiz içeri alýrdý

sinemanýn yan tarafýndaki çýkýþ holünde
sigara içilirdi
"beþ dakika ara"larda,
gong vurup,
ýþýklar sönüp,
film baþlandýðýnda
Ýbo, koridoru arþýnlar
baþtan sona, el feneriyle ikaz ederdi
yerine oturmayanlarý,
ayçiçeði çýtlatanlarý
“-gözüyün yaþýna bakman,
atarýn dýþara!” diye
tehdit eder sigara içenleri

avuca gizlenerek
gizlice sömürülen sigaralar
“-tamam abey” diyerek söndürülürdü,
o gidince
olmadýk küfürler edilir Ýbo’ya
kendine her nev’iden sövüldüðünü
aslýnda
o da çok iyi bilirdi,
ama illâ bu iþi yapmalýydý biri

sahnenin her iki tarafýnda
film oynarken bile yanan kýrmýzý ýþýklý levhada
“sigara içmek ve kabuklu yemiþ
yemek yasaktýr”
yazsa da
“-beþ dakka ara-bi cýðara dola” larda
parolalaþanlar sinemaya kaçak girmek için
karþýki sokak içinde hazýr beklermiþ
çýkýþ kapýsý çaktýrmadan açýlýrmýþ bir ara
birileri
dalarmýþ içeri
kaþla göz arasýnda
Þaban Abi

“oðlum garýlar bile içiyo”diye
ikramlarý geri çevirirken
orta ikide
zemherinin ortasý bir cumartesi öðleden sonra
izmarit hasadýndaki Manarga’lý gençlerin
kartondan imal iskambil oyununu seyrindeyken
biz de zorla
ikna edildik,
vakti gelince peþine takýldýk
Þaban Abinin
o karanlýk ara sokakta pusuya yattýk,
Üzümcü, Koreli, ben ve Imýzcýk
film arasýydý
sigara salonu týklým týklýmdý..

çýkýþ kapýsýna odaklandýk,
çok sürmedi çýkýþ kapýsý hafifçe aralandý
“süzülmenin tam zamaný”
intikali Þaban abi baþlattý,
Üzümcü peþinden kalktý ataða
daha ilk maceramýzda
Sinemacý Ýbo,
Þaban Abinin yakasýna yapýþtý

“-gelin buraya” emrine,
kayýtsýz-þartsýz,
çaresiz itaat ettik,
kýrk yýllýk asker gibi hizaya geçtik
esas duruþ gösterdik
baþ dik,
göðüs dýþarýda
karýn çekik
eller yanda
gayet nizami
nasýl ama çaký gibi,
nasýl hem de;
çaký; yanýmýzda laf,
solda sýfýr kalýrdý
Ýbo hayatýmýza anlam kattý
ani bir hareketle yüzünden ateþ çýkarttý
hepimiz hissettik

öyle bir tokat aþk etti ki adam her birimize
ayný anda
ayný tonda
ayný þiddet ve
ayný açýdan

hepimiz; ayný anda!
hiçbir þey olmamýþ gibi davranmaya,
asla ve asla bu konuyu anmamaya
kendi kendimize,
hep birlikte söz verdik,

izimizin üzerine geri döndük, mahalleye
arkada kalanlarý ihmal etmemek uðruna
öndekiler eðlense de
çarþýyý arka sokaklardan
baþtan sona geçip Görgüye kadar son sürat kaçýþtýk,
sanki..
Ýbo hâlâ arkamýzdaymýþ gibi
artýk; bir daha yakalanmayý göze alamazdýk

ilkin atdýk kapaðý Þaban Aðabeyin kiralýk odasýna
yanaðýna bastýrdý ellerini
pervaza sýkýþtýrýlmýþ bir ayna parçasýnýn karþýsýndaydý
aynaya bakmadý,
neden sonra ilk defa tanýyamadýðýmýz bir insan sesi
“barnaðý gözüme ðeldi o.. çocuðunun” dedi
avuçlarýyla kapattý adamýn el izini..

aldýrmadý yaþýna-baþýna
elinin tersiyle sünger çekti
ne zamandýr yukarý bakarak
akmasýný engellediði göz yaþlarýna
teselli ettik,
bakmayarak,
konuþmayarak
aðlamayarak..
kendine gelince, ilk fýrsatta
“-ben sana bunun hesabýný sorarýn hadi
………döyüsü” dedi
ne içinse güldü
herhalde yapacaðý kötülük içindi

gene ana-avrat düz gitti,
aklýna gelen her türde Ýbo’ya küfretti
teselli kaç para atý alan Üsküdarý
çoktaaan geçmiþti..

kendi evlerimize döndük
hiç konuþmadan
büyük ve hýzlý seri adýmlarla,
birbirimizin yüzüne bakmadan
içimizden ana-avrat biz de sövdük
sinemacý Ýbo’ya,

içimizdeki gülme iþtahýný, daha da bir içimize attýk
ýþýklarý açmadan,
hiç konuþmadan yattýk
senaryo hazýr, film gerçek, baþrolde Þaban
bir de misafir sanatçý,
sinemacý
Ýbo diye biri

evine gidemedi Üzümcü neçe sonra
altýma ettim valla
“ulen Ýbo bunu unutma” dedi
güldü
güldürdü
“zaten yabancý film idi
seyrettiydim
epey bi sinemanýn önünden geçmen ga(y)ri
getireyim de
sana iskambil öðreteyim” dedi.
Kendi imali iskambil kaðýtlarýný getirdi
“koz ötekileri alýr,
As, koz dokuzluyu alamaz” dedi
güya altmýþaltýyý öðretti
kaðýt kardý, desteyi kesti
üçer üçer daðýttý
koz yatýrdý
ama sabaha kadar Ýboya küfretti
bana yeniliverdi
iþte öyle bir Cumartesi gecesi
!
ama ne geceydi…







DÝPNOT
týðlamak: gizlenerek takip etmek, denetlemek, sipere çekilerek gözlemek, saklananý bulmak için saklanmak

anca : ancak
kavþýrmak: kavuþturmak
Eðlenmek / eylenmek : eðleþmek beklemek, durmak, oyalanmak



fotoðraf: Yalvaç’ýn Koca Çýnar’ý
Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.