Uyuma OyunuGüneşli bir gün. Beş kişiydik; bizim mahallenin temel kadrosu.Küçük arabamızla çıkmıştık kıra. Mahalle reisi ağabeyim... Emir vermiş; yatma-uyuma denemesine girişmiştik:Gün batmak üzeredir. Günboyu koşup oynamanın yorgunluğuyla, serin toprak bizi beşiğinde sallıyor, gözlerimiz süzülüyor. Taklit gerçeğe köprü oluyor ve uyuma oyunu bizi oyuna getiriyor. Gerisi uyanınca anlaşılacak..........»»
Sevgili okurlar, öncelikle halk danslarıyla ilgili bu kitap fikrinin nasıl oluştuğu ve içeriği konusunda kısaca sizleri bilgilendirmek istiyorum. 1983 yılında Danimarka'nın Arhus şehrinde yatılı yüksek bir okulda, 9 ay gibi kısa dönem hademe yardımcısı olarak çalıştım. Bu okulun kurulmuş olduğu köy, o zaman 8-10 hanelik küçük bir yerleşim yeriydi. Okulda çalışırken, bu köyün ne zaman ve kimler tar..»»
Türklerin İslam'ı kabulü sonrası Arapça ve Farsça'nın Türk Diline nüfuz etmeye başlamasından sonra Türk Edebiyatı da yeniden şekillenmeye başlamıştır. Arapça ve Farsça'yı benimseyen aydınlar eliyle "yüksek zümre"ye hitap eden bir edebiyat oluşurken diğer yandan sözlü gelenekten beslenen "Halk Edebiyatı" Anadolu Türkleri arasında yaşamaya devam etmiştir. Halk şiiri vesilesiyle Anadolu'da yaşayan Tü..»»
İnsan, belli bir ölçüde, kendi kendini yenileyen, yenilemeyi bilen varlıktır. Olduğu yerde kalma, yalnız çevrenin verileriyle yetinme yok insanda. Doğa, düşünme yeteneği olan insanı, kendiliğinden birtakım yaratmalara iter. Doğa insanı böyle bir eyleme itmeden, insan, bu eylemin baskısı altında, akışı içinde yaratmadan, ortaya yeni bir nesne koymad..»»
Bir milletin mitolojisi, onun yaşadığı topraklardaki kökleridir. Köklerin derinliği ve toprakla olan bağlarındaki güçlülük, o milletin geçmişi ile olan bağlarının güçlülüğünü gösterir. Köklerin, gövdeyi dalları ile besleyebilirliğinin göstergesi ise var olan ve varlığı su yüzüne çıkarılabilmiş halk kültürüdür.
Bunun içindir ki halk kültürünün çeşitli türlerinden ürünler, o milletin geçmişten g..»»
Bu çalışma; Yaşar Kalafat, Muhammet Avşar ve Meral Ozan tarafından, Anadolu’nun; Bodrum-Muğla, Avanos-Nevşehir, Teke-İzmir, ilçeleri ile birlikte Amasya, Zile-Tokat, Bolu ve ayrıca Gerede çevresinden derlenilmiş, alan çalışması özellikli, halk inançları öncelikli, halk kültürünün çeşitli alanlarındaki bilgilerden oluşmuştur. Çalışma, halk kültürü monografilerinde mitolojik izler arama metodunun ik..»»
Malik Aksel, halk resimlerine her zaman başka bir gözle baktı. İlk bakanlardan, içeriden bakanlardan birisiydi. Seyfelmülûk, onun karşılaştığı ilk resimli halk kitabıydı. Ardından Köroğlu, Ferhat ile Şirin ve diğerleri geldi...
Bu buluşma, zamanla ondaki tutkuyu ateşledi. Bir ressamdı o.
İçinden çıkıp geldiği halkın resimlerine ve renklerine yöneldi.
Onun seçtiği ve hakkında yazdığı her resim..»»
Kırkikindi yağmurları, kocakarı soğukları, çaylak fırtınası, berdelacuz, karakoncolos, zemheri, hıdırellez, cemreler…
Bunlar Anadolu insanının uzun yılların deneyim ve gözlemlerine dayanarak oluşturduğu takvimden bazı özel günler ile iklim olayları…
Peki, Anadolu insanı zamanı nasıl algılar, dilimler, noktalar, adlandırır ve yaşar? Yaşarken hangi inançlar ve tecrübeler onun hayatını şekille..»»
Hilmi Ziya Ülken’in, 1918-1921 yılları arasında, Mülkiye talebeliği sırasında, kendi ifadesi ile “Mütareke yıllarının yeisli havasında” kaleme aldığı Anadoluculuğun kurucu metinleri niteliğindeki ilk eserleri elinizdeki çalışmayla yazılışından yüz yıl sonra ilk defa yayınlanmış bulunuyor.
1918-1919 yıllarına ait Feryat ve Dağınık Parçalar genç Hilmi Ziya’nın ilk kalem tecrübeleri. Feryat’ta Ana..»»
17. Yüzyıla kadar Bozok ve Yeni-il Ayanlığı yapan Çapanoğulları ailesine mensup olan Ahmet Şakir Paşa, bu çalışmamızın konusunu oluşturmaktadır.
Müşirliğe kadar yükselmiş bir asker, vali yardımcılığı, mutasarrıflık, belediye müdürlüğü, çeşitli komisyonlarda üyelik yapmış, bazı kuruluşların başkanlığında bulunmuş bir mülki idareci, on iki yıl büyükelçilik yapan bir diplomat, beş yıl süreyle Yıld..»»
Edebiyatdefteri.com, 2024. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.
Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.
Edebiyat -
Şiirler -
Kitap
Sitemizde daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerez kullanılmaktadır.