Tanıtım Yazısı
Ünlü Norveçli oyun yazarı Henrik Ibsen`in olgunluk dönemi ürünlerinden biri olan Hortlaklar, başlıca "erdemi" ikiyüzlülük olan bir toplumsal yaşayışa cepheden yöneltilen bir saldırıdır. Egemen ahlak anlayışını temelden sarstığı için zamanında büyük gürültü koparan ve uzunca bir süre hiçbir İskandinav tiyatrosunun sahnelemeye yanaşmadığı bu oyunda, geçmişlerinden kurtulamayan bireylerin karabasana dönüşen dünyaları anlatılır. "Denize açılmışız" diye yazmıştır İbsen bir keresinde, "yükümüzse bir ceset". Hortlaklar, sağlam kurgusu, yer yer irkiltici gerçekçiliğiyle çağdaş tiyatronun önünü açan yapıtlardan biridir.
Henrik Ibsen (1828 – 1906) `Eleştirel gerçekçi` edebiyat anlayışının tiyatrodaki öncüsü, çağdaş tiyatronun kurucularından,Norveç`li oyun yazarı ve şair.
Mali bunalıma düşmüş Norveçli bir tüccarın oğlu olan Ibsen, Kristina’ya girerek üniversite adayları için düzenlenen eğitim kurslarına katılır. İlk oyunu Catiliana’yı 1850’de yazar. 1851’de Bergen’de Den Nationale Scene’ye Sahne Ozanı olarak atandıktan sonra oyun yazarlığı daha ağırlık kazanır. 188 oyunun sahnelenmesinde yer alır. Norveç Tiyatrosu’nun sanat yönetmeni olur. Tiyatro iflas edince maddi güçlükler yaşar ve kendisine yardım bağlanması için Meclis’e başvurur. 1863’te Norveç’te Kristiana Tiyatrosu’nda sanat danışmanı olur; burs için yine hükümete başvurduğunda kendisine “burs değil, iyi bir dayak gerektiği” yanıtını alır. Tatlı İsteyenler adlı oyunun başarı kazanması üzerine hükümet yurt dışına geziye gidebilmesi için kendisine bu sefer mali yardımda bulunur. Dönemin en ünlü yazarı Bjornson’dan mali destek görerek 1864’te İtalya’ya gider ve zaman zaman Norveç’e dönse de 27 yıl yurt dışında kalır.
Batı tiyatrosu üstünde derin etkiler bırakan ve dram sanatının en büyük ustalarından sayılan Ibsen, kendi konumunu şu sözlerle yansıtır:
“Yeni bir evrenin yaratılışına katkısı olanların başında geldiğim söyleniyor. Bense, tam tersine, yaşadığımız çağın birçok nedenden ötürü ancak bir takım yeni şeyler doğurabilecek, sona ermiş bir çağ olarak nitelenebileceğine inanıyorum.”
19. yüzyılın diğer büyük oyun yazarları gibi romantik, bireyci ve anarşist bir dünya görüşünün etkisinde yapıtlar vermiş olan Ibsen, yazdığı eleştirel gerçekçi oyunlarda toplum bireylerinin yanılsamalarını, nevrotik ve ruhsal çalkantılarını açığa sermiş; bireyin boşa çıkan yaşam uğraşını, toplumun dış yüzü ile iç yüzü arasındaki karşıtlığın yol açtığı çelişkilerin üstesinden gelemeyişini irdelemiştir.
Başlıca Eserleri:
Peer Gynt (1867)
Nora:Bir Bebek Evi (1879) ( İbsen Oyunları / İki (3 Oyun) "Nora: Bir Bebek Evi - Hedda Gabler - Rosmersholm" Deniz Kitabevi Yayınları )
Hortlaklar (1881)
Bir Halk Düşmanı (1882) ( İbsen Oyunları / Üç (3 Oyun) "Yapı Ustası Solness - Yaban Ördeği - Bir Halk Düşmanı" Deniz Kitabevi Yayınları )
Yaban Ördeği (1884) ( İbsen Oyunları / Üç (3 Oyun) "Yapı Ustası Solness - Yaban Ördeği - Bir Halk Düşmanı"Deniz Kitabevi Yayınları )
Hedda Gabler (1890) ( İbsen Oyunları / İki (3 Oyun) "Nora: Bir Bebek Evi - Hedda Gabler - Rosmersholm" Deniz Kitabevi Yayınları )
John Gabriel Borkman (1896)
Biz Ölüler Uyanınca (1899) ( İbsen Oyunları / bir (2 Oyun) "Denizden Gelen Kadın - Biz Ölüler Uyanınca" Deniz Kitabevi Yayınları )
Henrik Ibsen (1828 – 1906) `Eleştirel gerçekçi` edebiyat anlayışının tiyatrodaki öncüsü, çağdaş tiyatronun kurucularından,Norveç`li oyun yazarı ve şair.
Mali bunalıma düşmüş Norveçli bir tüccarın oğlu olan Ibsen, Kristina’ya girerek üniversite adayları için düzenlenen eğitim kurslarına katılır. İlk oyunu Catiliana’yı 1850’de yazar. 1851’de Bergen’de Den Nationale Scene’ye Sahne Ozanı olarak atandıktan sonra oyun yazarlığı daha ağırlık kazanır. 188 oyunun sahnelenmesinde yer alır. Norveç Tiyatrosu’nun sanat yönetmeni olur. Tiyatro iflas edince maddi güçlükler yaşar ve kendisine yardım bağlanması için Meclis’e başvurur. 1863’te Norveç’te Kristiana Tiyatrosu’nda sanat danışmanı olur; burs için yine hükümete başvurduğunda kendisine “burs değil, iyi bir dayak gerektiği” yanıtını alır. Tatlı İsteyenler adlı oyunun başarı kazanması üzerine hükümet yurt dışına geziye gidebilmesi için kendisine bu sefer mali yardımda bulunur. Dönemin en ünlü yazarı Bjornson’dan mali destek görerek 1864’te İtalya’ya gider ve zaman zaman Norveç’e dönse de 27 yıl yurt dışında kalır.
Batı tiyatrosu üstünde derin etkiler bırakan ve dram sanatının en büyük ustalarından sayılan Ibsen, kendi konumunu şu sözlerle yansıtır:
“Yeni bir evrenin yaratılışına katkısı olanların başında geldiğim söyleniyor. Bense, tam tersine, yaşadığımız çağın birçok nedenden ötürü ancak bir takım yeni şeyler doğurabilecek, sona ermiş bir çağ olarak nitelenebileceğine inanıyorum.”
19. yüzyılın diğer büyük oyun yazarları gibi romantik, bireyci ve anarşist bir dünya görüşünün etkisinde yapıtlar vermiş olan Ibsen, yazdığı eleştirel gerçekçi oyunlarda toplum bireylerinin yanılsamalarını, nevrotik ve ruhsal çalkantılarını açığa sermiş; bireyin boşa çıkan yaşam uğraşını, toplumun dış yüzü ile iç yüzü arasındaki karşıtlığın yol açtığı çelişkilerin üstesinden gelemeyişini irdelemiştir.
Başlıca Eserleri:
Peer Gynt (1867)
Nora:Bir Bebek Evi (1879) ( İbsen Oyunları / İki (3 Oyun) "Nora: Bir Bebek Evi - Hedda Gabler - Rosmersholm" Deniz Kitabevi Yayınları )
Hortlaklar (1881)
Bir Halk Düşmanı (1882) ( İbsen Oyunları / Üç (3 Oyun) "Yapı Ustası Solness - Yaban Ördeği - Bir Halk Düşmanı" Deniz Kitabevi Yayınları )
Yaban Ördeği (1884) ( İbsen Oyunları / Üç (3 Oyun) "Yapı Ustası Solness - Yaban Ördeği - Bir Halk Düşmanı"Deniz Kitabevi Yayınları )
Hedda Gabler (1890) ( İbsen Oyunları / İki (3 Oyun) "Nora: Bir Bebek Evi - Hedda Gabler - Rosmersholm" Deniz Kitabevi Yayınları )
John Gabriel Borkman (1896)
Biz Ölüler Uyanınca (1899) ( İbsen Oyunları / bir (2 Oyun) "Denizden Gelen Kadın - Biz Ölüler Uyanınca" Deniz Kitabevi Yayınları )
daha fazla
Yazar: Henrik Ibsen
Yayınevi: İmge Kitabevi
ISBN: 9755333150
Sayfa: 104s.
Boyut: 13,5*19,5 cm
Kapak:
Tarih: 2000
Kağıt Tipi:
İncelemeler ve Yorumlar
13,5*19,5 cm kitabı hakkında sen ne düşünüyorsun?