Sevmek birbirine değil, birlikte aynı noktaya bakmaktır. exupery
Osman Akçay
Osman Akçay

Yorumumu Niçin Sildiniz Servet Bey?

Yorum

Yorumumu Niçin Sildiniz Servet Bey?

9

Yorum

13

Beğeni

0,0

Puan

851

Okunma

Yorumumu Niçin Sildiniz Servet Bey?

Merhaba

Şiirleri okumadan kesinlikle yorum bırakmam. Şiirlerde gördüğüm güzellikleri ve eksiklikleri de çekinmeden yorumumda belirtirim. Yorum yaparken yapay zekâ falan da kullanmam. Her yorumuma emek veririm. Siteye girdiğim ilk günden beridir sırf şiirlerine yorum bırakmam için sayfama girip kopyala yapıştır yorum yapanları da hep görmezden gelmişimdir.

Son zamanlarda birçok arkadaşımızın şiirlerinin yorum kısmında en ufak bir eleştiriyi bile kabul edemediklerini, yaptığımız yorumları sildikleri, hatta bazılarının şahsımı engellediklerini görmekteyim. Ancak aynı arkadaşlar yaptığım eleştirilerimden etkilenerek şiirlerinde bir de gerekli düzenlemeleri yapmaya çalışmaları bana çok tuhaf gelmektedir.

Şair, içinde bir hakaret yoksa şiirine yapılan yorumlara katlanmak zorunda olan kişidir. Zira bu şiirler, sadece bizim tarafımızdan değil beğenilirse ileriki yüz yıllarda da okunacaktır. İnsanlar beni engellemesin diye bildiğim doğruları yorumlara eklemekten açıkça çekinmem. İsteyen de beni engelleyebilir. Böylelikle bu arkadaşların şiirlerini açıp okumak için çok kıymetli olan ve asla yerine tekrar koyamadığımız zamanımızı da boşa harcamamış oluruz.

Bunları niçin yazıyorum? Son zamanlarda bu durum başıma çok gelmektedir. Bunu yapan tüm arkadaşları da bundan böyle yazı ile de eleştirme niyetindeyim. Bugün Servet Bardak isimli arkadaşımız bir şiir yazdı. Şiiri aynen şöyleydi:

Düş sen dolar

Dolar aldı başı gitti
Pahalılık cana yetti
Esnaf eriyipte bitti
Yeter artık düş sen dolar
.
Piyasalar alt üst oldu
Vatandaşın rengi soldu
Yüreklerde yara aldı
Yeter artık düş sen dolar
.
Herkesi sen yoksul ettin
Yeter artık cana yettin
Bilmem nasıl bir iletsin
Yeter artık düş sen dolar
.
Her işinde vardır hile
Millet mahkûm oldu küle
Dolmaz oldu artık file
Yeter artık düş sen dolar



Şiire aynen şu yorumu bırakmıştım:

Servet Bey;

Şiirinizi okudum ancak ne yazık ki kusuruma bakmayın açıkça belirteceğim çok özensiz buldum.

Şiirin zaten ‘Yeter artık düş sen dolar’ dizeleri nakarat. Geriye on iki dize kalmaktadır. O dizelerde de 8 heceli bu şiirde 4+4 durak kullanılırken ‘Esnaf eriyipte bitti’ dizesinde hata yapılması dikkat çekmektedir.


Türkçemizde ‘aldı başı gitti’ diye bir kullanım bulunmamaktadır. Sırf heceyi tutturabilmek için ‘aldı başını gitti’ yerine bu şekilde bir kullanım yapmanızı doğru bulmuyorum.

Yine Türkçemizde ‘eriyipte’ değil ‘eriyip de’ yazılır.

Şiirin nakaratlarında ‘yeter’ sözcükleri yok gibi ‘Yeter artık cana yettin’ dizesinde de bu sözcüğün yer almasını da olmamış.

Devam eden ‘Bilmem nasıl bir iletsin’ dizesinde ‘illetsin’ sözcüğü hatalı yazılmıştır.

Netice itibariyle şiir sayısını artırmak için çalakalem paylaşımlar yapılmasını doğru bulmuyorum.

Saygılarımla.


Görüldüğü gibi sadece şiiri eleştirmiştim. Peki, Servet Bey’in yorumuma yanıtı ne oldu? Servet Bey hem yorumumu silmiş hem de şiirini şu şekilde düzeltmiş:

Düş Sen Dolar

Dolar aldı başı gitti
Pahalılık cana yetti
Esnaf eriyip de bitti
Yeter artık düş sen dolar
.
Piyasalar alt üst oldu
Vatandaşın rengi soldu
Yürekler de yara aldı
Yeter artık düş sen dolar
.
Herkesi sen yoksul ettin
Bezdin bizi cana yettin
Bilmem nasıl bir illetsin
Yeter artık düş sen dolar
.
Her işinde vardır hile
Millet mahkûm oldu küle
Dolmaz oldu artık file
Yeter artık düş sen dolar
.
Serveti der dolar düşsün
Tencere de yemek pişsin
Bilemedim nasıl işsin
Yeter artık düş sen dolar
.


Şimdi hem belirttiğim hatalardan bir kısmını düzelt, hem dediğim gibi kıta sayısını artır hem de yorumumu sil. Oldu mu Servet Bey?


Saygılarımla.

Paylaş:
(c) Bu yazının her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir. Yazının izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.
Yazıyı Değerlendirin
 
Yorumumu niçin sildiniz servet bey? Yazısına Yorum Yap
Okuduğunuz Yorumumu niçin sildiniz servet bey? yazı ile ilgili düşüncelerinizi diğer okuyucular ile paylaşmak ister misiniz?
Yorumumu Niçin Sildiniz Servet Bey? yazısına yorum yapabilmek için üye olmalısınız.

Üyelik Girişi Yap Üye Ol
Yorumlar
Sedat Yıldırım
Sedat Yıldırım, @sedatyildirim
13.12.2024 04:43:13
Bazı dostlar doğruyu söyler ama acı söyler üstadım.
Bazı dostlarda söyleyeceği aynı doğruyu incitmeden kırmadan söyler.
Burada bende şiir yazıyorum, ortaokul mezunuyum. Herkes türkçeyi dilbilgisi kuralına göre yazamayabilir benim gibi.
Ben, dilbilgisi değil, gönül bilgisine göre yazıyorum. Amacım şairlik değil, duygularımı aktarmak, paylaşmaktır.
Beni türkçe dilbilgisi uzmanları, değilde gönül bilgisi olanlar anlar.
Hani bir söz var, her doğru her yerde söylenmez diye.
Toplum içinde birine hatasını söyleyip rencide etmekte büyük hatadır. Adı Edebiyat Defteri olan bu site, sınav sitesi değil, bilâkis gönül sitesidir. Şairler kırılsada kırmazlar. Şairler, duygusal insanlardır.
İnsanları yargılamak için değil, gönül paylaşmak için vardır.
Haadimi aştıysam özür dilerim. Üstadların affına talibim. Saygılarımla.
Şentürk Dursun
Şentürk Dursun, @senturkdursun
24.10.2024 21:09:11
Yazıyı da yorumları da okudum. Hep bildiğimiz ve yakındığımız konular. Eleştiri yol gösterici, aydınlatıcı bir enstrüman iken neden bundan rahatsızlık duyulur ki? Baş üstüne deyip teşekkür etmesi gerekmez mi? Hele şiir konusunda duayen kişilerin şiirime olumlu veya olumsuz yöndeki yorumları sadece onur verir. Herkese selamlar saygılar.
Gönül Pınarı
Gönül Pınarı, @gonul-pinari
24.10.2024 16:04:58
Sadece o arkadaş değil burada bir çoğu; okunan şiirde görülen eksiklik hata veya olur ya insanlık hali gözden kaçan bir hususu iyi niyetli olarak ifade edilmesinin kesinlikle direk kendisinin ve şairliğinin/yazarlığının hedef alındığı şeklinde algılayarak direk savunmaya hatta taarruza geçiyor geçtiğimiz haftalarda bende benzer bir şey yaşadım.
Aynen sizin örneğini verdiğiniz "kanaviçe gibi işlenmiş ..." benzeri o da "Okuduk beğendik tebrik ettik.." benzeri kalıplaşmış bir yorumu hemen hemen her şiire aynı şekilde yapıştırıveriyor. Tabii bu konu onun bileceği bir husus.
Esas polemik yaşadığımız konu ise ben o'nun bir şiirinin altına olumlu yorumumu yazdıktan sonra kendisine özelden şu öneriyi yazdım:

"........................." isimli şiirinizi okudum olumlu yorumumu sayfanıza ekledim.
Yalnız her dörtlüğün son dizesi olarak kullandığınız "Şu şansı tersine, döndüremedim" dizenin anlamı, şirin genelinde ifade edilen olumsuzluğa adeta ters bir durum ifade etmekte gibi. Ayrıca okurun hafızasında (en azından benim) şiirin genel havasıyla örtüşmüyor çünkü bu dizede kullanılan şans kelimesi olum bir ifade için kullanılır. Ama şiirin genelinde olumsuzluklar dile getiriliyor. Bu dizenin ise olumsuzluk ifade etmesi için şu şansızlığımı tersine döndüremedim olması gerekmez mi? Başarı dileklerimle esenlikler diliyorum.
diye kendisine yazdığım yapıcı bir öneri üzerine bana takındığı tavrı ve yazdığı cevabı aynen ekliyorum. İnsanlar kendilerini adeta layüsel görüyor kaldı ki ben onu sayfasına onu incitecek olumsuz bir görüş de yazmadım. Burada polemik olsun istemediğimden ismini de yazmıyorum. Bana yazdığı benim yorumumla hiç alakasız cevabi yazıyı aynen size aktarıyorum yorum sizlerin.
*******
"Bakın değerli kalem
Ünlü İtalyan ressam ve Heykeltraş Michelangelo...5 metre 17 SANTİM yüksekliğinde ki DAVUT heykelini bitirir, İtalya'nın Floransa kentinin Plazzo della Siglorina meydanına getildi. Burada 1504 yılında açıldı.
Açışını yapan Kral örtü alındıktan sonra heykel'in etrafında bir tur atarak İyi güzel de Michelangelo bunun burnu biraz büyük olmamış mı....Bu söz üzerine
Heykeltraş Michelangelo "haklısınız efendim. Hemen düzeltirim" DEDİ. Sonra da kenardan bir avuç çakıl alarak, merdiven ile heykel'in baş tarafına çıktı ve diğer elinde ki çekiçle, heykelin burnuna yavaş yavaş dokunmaya başladı, çakıllarıda diğer avundan bıraktı. Sonra da indi. Krala dönerek, " şimdi nasıl efendim" dedi. "Kral ha işte böyle. Şimdi daha güzel" dedi.....

Şimdi sorunuza gelince
.....ŞANS İYİ ise......Şair NİYE TERSİNE DÖNDÜRMEYE çalışsın. Demek ki ŞANS kötü gidiyor ki değiştirmek istiyor...Bunu anlamak bu kadar zor olmamalı......

Michelangelo misali.....ŞANS kelimesine ÇOĞUL EKİ eklemek çok mu fark ettiriyor her şeyi.....Siz istediniz diye ben bu şiiri yeniden 14 hece olarak mı yazayım.

Bu sitede yüzlerce, binlerce şiire benzemeyen şey varken neden benim şiire taktınız. NAÇİZANE BEN..."TÜRK EDEBİYATINDA ŞİİR" adını taşıyan şiir üzerine 188 sayfalık kitap yazmış biriyim. Demek ki şiir yazmayı bilmiyormuşuz...Sayenizde öğreniriz belki de kim bilir. Size iyi günler diliyorum"


Ben de kendisine şu cevabı yazdım ve arkadaşlıktan çıkarmadım ama gönül bağımı kestim.
Teşekkür inceliğinize, zarifliğinize. Benim söylemek istediklerimle hece sayısından bahsetmedim şiirdeki anlam (Olumlu-olumsuzluk) açısının farklılığından söz ettim hiç bir ilgisi olmayan bu uzun uzun açıklamanızdan sonra ne demek istediğimi size tam olarak anlatamadığımı ve anlatamayacağımı net olarak anladım.
Benim niyetim şiirin son dizesindeki anlam farklılığını dile getirilmesi idi. Ancak şairliğinize dokundu gururunuzu incitti ise kusura bakmayın, olayı örnek vererek dolaylı anlatma konusunda da ta! İtalya'ya gitmenize gerek yok Mimar Sina'nın Selimiye camisinin minareleri ile ilgili anekdotu verseydiniz daha şık olurdu gibi.
Neyse kolay gelsin diyor esenlikler diliyorum.
Siz değerlendirin. Allah akıl fikir versin diyorum.

Gönül Pınarı tarafından 24.10.2024 16:29:16 zamanında düzenlenmiştir.
superbaba
superbaba, @superbaba
24.10.2024 15:47:25
10 puan verdi
Osman Bey, düzeltici öeriler gerçekten şiiri düzeltmek adına iyi oluyor. Vatandaş uyarılarınızı değerlendirmiş ve düzeltmeleri de yapmış. Ama teşekklür etmek yerine yorumu silip siz engellemesini şöyle yorumluyorum...
Bence bu düzeltme önerilerini özelden mesaj yazarak yapsanız daha iyi olurdu.
Öte yandan bu arkadaşın da en azından size özelden yazarak uyarıları özelden yazma isteğini belirtebilirdi.

Benim başıma gelen bir olaydan söz edeyim. Bir yorumcu haklı bir düzeltme önermiş. Ben de özeline yazarak teşekkür ettim ve bir de rica ettim ki bu tür önerileri özelden yazsın. Yorumcunun bana verdiği yanıt: "Gençler görüp eğitilsin diye buradan yazdım".
Bilmiyorum haksız mıyım ama ben bu kişiyi engelledim.
Saygılar...
ŞÜKRÜ ATAY
ŞÜKRÜ ATAY, @sukruatay
24.10.2024 15:15:56
10 puan verdi
Saygıdeğer üstâdım,

Yazdıklarınıza tamamen katılıyorum.
Bir şiire yapıcı anlamda eleştirel yorum yazmak ve varsa şekilsel ya da imla kuralları olarak hataların düzeltilmesini sağlamak kadar doğal ne olabilir.
Üstelik siz o yorumu yazarken değerli vaktinizi harcayıp ayrıntılı yorum yazmışsınız yoksa harcadığınız zamanda düzeltme yapmaya çalıştığınız gibi bir kaç tane şiir yazardınız.
Böyle bir durumda yapılacak en doğru şey öncelikle teşekkür etmesini bilmektir.
Aslında Servet Bey de belirttiğiniz hataları düzeltmiş ama teşekkür etmesi gerektiği halde yorumunuzu neden silmiş anlaşılır gibi değil.

1. Madem şiir hatasızsa neden düzeltme gereği duydunuz?
Hatta yetersiz görüp kıta sayısını da artırmışsınız.
2. Düzeltme gereği duyduysanız teşekkür etmemiz gereken yorumu neden sildiniz?

Bana göre böyle bir davranış edebî anlamda da , yapıcı eleştiriye saygılı olma anlamında da yanlış bir davranıştır.
Bunun tersi yapılırsa ancak o zaman edebî anlamda olumlu adımlar atılabilir
Sonsuz selam, sevgi ve saygılarımla.
Murat Kahraman Murâdî
Murat Kahraman Murâdî, @murat-kahraman-mur-d
24.10.2024 14:06:23
Değerli Osman Hocam, yazdıklarınıza harfiyen katılıyorum. Gerçek şair her türlü eleştiri ve uyarıdan istifade etmesini bilmeli, uyarılara karşı en azından teşekkür etmesini bilmelidir. Ne yapalım ki bu âlemde kendini bilmeyenler ve dolayısıyla bilmediğini de bilmeyenler çoğunlukta!
Hadi diyelim ki yazım kurallarını hoş görelim.. Asgari insanlık değeri olarak bir teşekkür etmesini bilmeyene, saygı duymasını bilmeyene ne demeli!
Bazıları da çok yazmayı iyi yazmak olarak algılıyor galiba. Şiir sanatı aslında "Az kelâm, çok anlam" anlamına da gelir.
Değerli Üstadım, lüzumsuzlarla da fazla vakit öldürmemek gerekir; ne yapalım ki herkes kendi aklını beğenir neticede. Hayırlısı olsun.
Saygılarımla.
Yılmaz Süslü
Yılmaz Süslü, @yilmazsuslu
24.10.2024 14:06:17
Şiirde yorum denilince sitede ilk kişilerdenim. Çok geçmiş zamanlarda "yorum asla istemediğimi " ilan ettiğimde okuyucu kaybedeceğimden dahası söylendi. Yapıcı ,teknik tanımlı yorumlar dışında artık kendi şiirlerimi kendim analizle açıkladım fırsat buldukça . Eleştiri konusu öyle boyut ki ,şiirin ana hatlarının dışına çıktığında ,hep de öyle olma eğilimi hakim , sayfada olmasına pek mana görmüyorum. Şair ,yalnız bir yazımcıdır esasen. Onun ürettiği , yazımının gayesi zaten ki hedef okuyucuya ulaşacaktır , öyle bir yazımsa!

Klasik olarak yorum olayı , okuyucu popülasyonu , sitede ulaşılabilirlik dahası olan olgular pek mana da görmüyorum. Bireysel yazımcılık ve yalnızlık ,soyutlanmak bana daha heyecanlı geliyor ki diğer arkadaşların anlayışları da kendi tercihleri. Sitede ciddi bir şiir yorumlama unsuru eksikliği var. Yapıcı , teknik alt yapılı bir yazıya hiçbir yazımcı itiraz etmez. Ben dahi. Serbest teknik özgür bir şiir sahası. Bu alan dışında olmadığım gibi ,yorumlarda da aynı özgürlüğe sahibim. Şair arkadaşlar kendi istekleri boyutunda özgür olmaları , onların eleştiriye olan bakışları kimi kaldırmaz ! Kimi ise mutluluk duyar . Ortası pek yok. Yazım dünyası o yüzden tek düze bir yapı asla değil. Çünkü yazımlar akademik makale gibi üst eleştiri olanağına sahip edebi ürünler de olması pek mümkün değil. Kaç üst seviye tanımlı arkadaş var site? Hepimiz amatörüz. Şiir anlayışı ,yorumlara bakış ise öznel hissiyatlıdır. Ülkedeki en ünlü şairlerden birileri gelse ve eleştirilerin kaçına katlanabilir? Orası ortada...
Sadegül
Sadegül , @sadegul1
24.10.2024 14:03:06
Merhabalar, size katılıyorum.
Bir, 'Basma kalıp" yorumlar.
İki, eleştiri olumlu veya olumsuz olsun, dikkate alınması gereki.
Öyle insanız eksiklerimiz, hatalarımız olabilir...
Hayrullah
Hayrullah , @hayrullah1
24.10.2024 13:57:53
Allah akıl fikir versin hocam yaptığınız yapıcı yorumları düşünen bir kişi fırsata çevirmesi lazım amma ne yazık gel gör ki bu yapıcı eleştirileri içlerine sindiremiyor arkadaşlar yazık çok yazık
Sonsuz saygılarımla
© 2025 Copyright Edebiyat Defteri
Edebiyatdefteri.com, 2016. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.

Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.
ÜYELİK GİRİŞİ

ÜYELİK GİRİŞİ

KAYIT OL