- 287 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
SAHUR VAKTİ
Günümüzde oruç Kur’an’da bahsedilenden daha fazla tutulmaktadır. Bildiğiniz üzere 13 Nisan 2021 Salı günü ilk orucumuzu tutacağız işte bu sebeple doğru bir şekilde tutulması için bunu açıklama gereği duydum. Kur’an’da oruç vakti şöyle geçmektedir; … Tan yerinin beyaz ipliği siyah ipliğinden sizce seçilinceye kadar yiyin için; sonrada orucu gece oluncaya değin tamamlayın.( Bakara süresi 187. Ayet) Beyaz iplik sizce siyah iplikten ayrılıncaya kadar diyor yani gecenin gündüze yakın anı gecenin gündüze dönüş anından bahsetmektedir. Tan yerinin ilk ağarmaya başladığı , fecir vakti, yani gecenin gündüze yakın vaktinden itibarenki esas sabah namazının kılınma vaktidir. Rabbim beyaz iplikle siyah ipliğin ayırt edilme anından itibaren yemeyi içmeyi kesin diyor . Bu andan itibaren oruca başlayın diyor.
Gecenin gündüzle buluşma anı tarif edilmektedir. Allah bizlere gecenin konumunu açıklamak adına , bazı şeylerin fark edilecek duruma , geliş anının tarifinin örneğini vermektedir. Diyanetin belirlemiş olduğu imsak vaktinde çıkıp gökyüzüne bakan biri gecenin zifiri karanlığından başka hiçbirşey göremez. Birde iftar vaktine bakılırsa, henüz karanlık çökmemiş , herşey seçilebilir durumdadır ama akşam karanlığı da fark edilmektedir . İmsakta işte böyle olmalı , Güneş’in aydınlığı yavaş yavaş farkedilebilir olmalıdır.
Arapça’da sabah kızıllık demektir. En’âm süresi 96. Ayetinde geçen fâlia’ul -ısbah , seherin başından itibaren ufuktaki karanlığa karışan kızıl ve beyaz ışıkları bölen kızıl kuşaktır. Her gün üç doğuş ve üç batış olmaktadır. Doğanlar ; fecri kâzib, imsak ve Güneş’tir. İmsak ikinci doğuşla başlamaktadır. Bu , bütün mezheplerin ortak görüşüdür.
Ufukta kızıllık netleşip parlamaya başladığı zaman altta siyah bir şerit , üsttede beyaz bir şerit oluşmaktadır. Bir rivayete göre Nebimiz Muhammed şöyle demektedir: ” Yiyin , için ; yukarı tırmanarak yayılan aydınlık sizi etkilemesin ; enine yayılan kızıllığı görünceye kadar yiyin , için. “(Ebu Davud, Vaktu’s -sahur, hadis no 2348; sünne’ut -Tirmizi , Mace fi beyân fecr hadis no 705) Bu konuda daha bir sürü hadis bulunmasına rağmen ne yazıkki diyanet ve herşeyde hadis diye yırtınanlar bunları takmıyorlar. İlgili hadislere bakalım.
Hadis no: 3184: Kütübüsitte
Huzeyfe `ye: “Sen Resulullah ile birlikte hangi vakitte sahur yedin?” diye sorduk. Şu cevabı verdi: “Gündüzdü, ancak güneş doğmamıştı.”
Rasûlüllah: “Bilal’in ezanı ve ufuktaki uzunlamasına beyazlık,sizi sahur yemenizde aldatmasın. Beyazlık yayılana kadar yiyin, için ” (Müslim) buyurmuştur.
“Zirr b. Hubeys diyor ki: Sahuru yedim, sonra mescide gidiyordum. Yolda Huzeyfe İbnül-Yemanî’ye uğradım ve yanına girdim. Doğuracak bir devenin sağılmasını emretti. Getirilen süt kaynatıldı, sonra bana yaklaşıp, “ye” dedi. “Oruç tutmak niyetindeyim” cevabını verdim. O da “ben de oruç tutmak niyetindeyim” dedi. Yedik, içtik, sonra mescide geldik namaz başladı. Sonra Huzeyfe, “bir defasında Rasûlüllah’la böyle yapmıştık” dedi. “Sabahtan sonra mı?” diye sordum. “Evet sabahtı ama güneş henüz doğmamıştı” cevabını verdi” (Müsned-i Ahmed İbn Hanbel). Bu vakit de genelde ikinci fecrin başlangıcından sonra gece karanlığının aralandığı vakittir.
“Ebu Zübeyr diyor ki: “Cabir b. Abdullah’a oruç tutmak isteyen fakat kap elinde su içecek iken, ezan okunduğunu işiten bir kimsenin durumunu sordum. Cabir, Rasûlüllah’ın “içsin” dediğinin rivayet edildiğini söyledi (Müsned-i Ahmed İbn Hanbel).
“Hubeyb’in halası Uneyse bir rivayette diyor ki: “Eğer bir kadın sahurunu bitirememiş ise, Bilal’e derdi ki, “Bekle sahurumu bitireyim” (Abdurrezzak b. Memmam, el-Musannef).
“İbn Münzir, Ali sabah namazını kıldırdıktan sonra, “İşte şimdi beyaz ipliğin siyah iplikten ayrılıp farkedildiği vakittir” dediğini nakleder” (el-Ayni, Umdetül-Kari li Şer’il-Buhâri).
19.yy da Ahmet Muhtar Paşa’nın değiştirdiği takvim ile Güneş ışınları ufka gelmeden -18 derecede iken yani fecri kazip durumunda hal alırken büyük bir hata ile imsak kabül etmiş durumdayız. Halbuki -18 derece ile Bakara Sûresi 287 ayetinde anlatılanlar ve Nebimiz Muhammed’in enine yayılan kızıllıktır dediği olay gerçekleşmiyor..Doğrusu Güneş ışınları -9 derece ufka yayılıyor..Bunun da fecri sadık olduğunu gözlemle Süleymaniye vakfı kanıtlamış durumdadır.
En basitinden diyanetin imsak vaktinin yanlış olduğuna Sultangazi örnek verilebilir. Sultangazi 4 sene öncesine kadar Arnavutköy’e bağlıydı. Şimdiyse her ne hikmetse aralarında 1 dakikalık fark oluşmuş durumdadır. Yine ispat isteyenler Meteoroloji Genel Müdürlüğü bildiğiniz gibi hadislere uymaktadır. Fakat sizler Meteoroloji Genel Müdürlüğü sayfasından bulunduğunuz yerin hava durumu sayfasına bakın o sayfada gün batımı ve gün doğumu yazıyor. Gün batımı akşam namazı saatidir. O sayfadan Süleymaniye Vakfı’nında akşam namazı saatinde 1 dakikalık hata yaptığını görürsünüz bunu Süleymaniye Vakfı’da kabul ediyor. 1 dakikaya rağmen uymanızda sıkıntı yoktur. Gün doğumu ise Güneş’in doğuş saatidir. Bunları Süleymaniye Vakfı, Diyanet ve Fazilet Takvimi’yle karşılaştırın göreceksiniz ki diyanet ve özellikle Fazilet Takvimi çok hatalıdır.
Yine oruç Ramazan ayı boyunca tutulur. Bakara suresi 185 ayette geçen [“…fel yesumh(yesumHU)] “hu” zamiri, orucun ramazan ayının tamamını kapsadığını bize bildirmektedir. Ayetlere bakalım.
Ey iman sahipleri! Oruç sizden öncekilerin üzerine yazıldığı gibi, sizin de üzerinize yazıldı. Umulur ki sakınırsınız. Sayılı günlerdir… Ramazan ayı ki; insanları doğru yola ileten, apaçık ve ayırt edici olan Kuran onda indirilmiştir. Öyleyse sizden kim bu aya tanık olursa, onda oruç tutsun. (Bakara Suresi,183-184-185.ayetler)
Yani bazılarının iddia ettiği gibi oruç sadece 3 ya da 10 gün tutulmaz. Tüm ay tutulur. Yine Ramazan, -ayın hareketleri ile belirlenen- Hicri takvimin içinde bir ay olup bilimsel veriler sayesinde günümüzde bu ayın başlangıcını çok önceden bilebiliyoruz. Hangi gün ve hangi saatte başlayacak ve bitecek gibi bilgilerin net olarak bilinmesi bizler için çok büyük nimettir.
Süleymaniye Vakfı imsakiyesi çıkmıştır şu linkten indirebilirsiniz: imsakiye.suleymaniyetakvimi.com/
Yine sizler doğru imsakiyenin Süleymaniye Vakfı imsakiyesi olduğunun ispatı için Meteoroloji Genel Müdürlüğü sayfasından bulunduğunuz yerin gün doğumu ve gün batımı saatine bakmanızı rica ediyorum. Gün doğumu saati Güneş’in doğuş saati gün batımı saati akşam namazı saatidir. Onada şuradan bakabilirsiniz. Örnek olarak bulunduğum yerin ki var.
mgm.gov.tr/tahmin/il-ve-ilceler.aspx?il=SIRNAK&ilce=IDIL
Süleymaniye Vakfı 1 dakikalık hata yapıyor. Ama bunu o da kabul ediyor. Fazilet ve Diyanet Vakfı imsakiyeleriyse çok hatalı oldukları hâlde bunu kabul etmiyorlar. Ayrıca namaz vakitleri sadece Ramazan ayında değil her zaman hatalıdır. Bu sebeple bu yazıyı okuduktan sonrada namaz saatlerini kontrol edebilirsiniz.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.