- 500 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
HACI YUSUF VE ANİŞ (AYŞE) TEYZE’İN İMTİHANI
Anne, baba, büyük baba, büyük anne ve çocuklardan oluşan büyük (geniş) aile Anadolu’da yaygındır. Anadolu’nun ortasında dağlık bir köyde yaşayan Hacı Yusuf ailesi de böyle geniş bir aileden oluşuyordu. Bu geniş ailenin bireylerinden bahsetmek istiyorum. Daha sonra hikâyemin asıl bölümüne geçeceğim. Hacı Yusuf ve Aniş Teyze’nin geniş ailesinde çocuk ve genç ölümleri yaşanmıştır. Dramatik olaylara sahnedir.
Hacı Yusuf; orta boylu geniş alınlı kırmızı benizli takma dişi olan biriydi. Takma dişinden dolayı konuşurken bazı sözcükleri yuvarlardı ağzından. Yüzü daima güleçti. Çocukları çok severdi. Büyükle büyük, gençle genç, çocukla çocuk olurdu. Kalın, siyah uzunca bir paltosu vardı. Paltosu diz kapaklarından aşağıya kadar inerdi. Gözlüğünün camları kalıncaydı. Çevresinde Deli Yusuf olarak nam yapmıştır ve öyle tanınmaktadır. Onun harbi harbi konuşmalarından dolayı köylü ona Deli Yusuf demişti. Hac farzını eda ettikten sonrada, Hacı Yusuf lakabı onun için daha çok kullanılmaya başlanmıştır. O, köyünde dokuz sene muhtarlık yapmış, köyün saygın şahsiyetlerinden biriydi. Hacı Yusuf’un hanımı Ayşe (Aniş) Teyze, çok dertli ve çilekeş bir kadındı. Uzun boylu, kırmızı yanaklı uzun boylu bir hanım teyzeydi. Kırmızıya çalan bir entari vardı. O, hep entari giyerdi. Başörtüsünü hiç çıkarmazdı. Akrabalarını çok severdi ve onlara sık sık ziyarete giderdi.
Hacı Yusuf ile Ayşe Teyze’nin yıllarca çocukları olmamıştı. Çocuk sahibi olmak için yüce Allah’a dualar ederek, adaklar adamışlardı. Yüce Allah (cc), bu çifte çocuk vererek yüzlerini güldürdü. Hacı Yusuf ve Ayşe Teyze’nin dördü erkek, üçü kız çocuğu olmak üzere yedi çocuğu dünyaya gelmişti. Erkek çocukları; Dursun, Sülük, Satılmış ve İsa’dır. Kız çocukları ise Fatma, Hava ve Şemşinur’dur. Dursun, orta bacaya konan camın üzerinde oynarken, aşağı düşmüş ve cam kırıkları vücudunu delik deşik etmiş ve bu acılar arasında can vermişti. Sülük de çocukken ölmüştü.
İlk çocukların adını Satılmış koymuşlardı. Bu isim Anadolu’da yaygın bir isimdi. Erkek çocuklarına “Satılmış”, kız çocuklarına ise “Satı” isimlerini koyarlardı. Allah’a adanmış anlamlarına geliyordu. Satılmış orta boylu, avurdu içine çökük, karakaşlı, kara gözlü yağız bir delikanlıdır. Saçları kömür gibi kapkaraydı. Ömrü çocuklarının rızkını kazanmak için hep gurbet ellerde geçmiştir. Satılmış, Fadik ile evlenmişti. Hacı Yusuf ile Aniş Teyze, uğruna adaklar ve kurbanlar kestikleri ilk oğulları Satılmış’ı otuz üç yaşında kanserden kaybetmişlerdi. Genç yaşta gelini Fadik dul, beş torunu da yetim kalmıştı. Bu çocuklardan üçü erkek, ikisi kız idi. Erkekler Dursun, Veysel ve İdris’ti. Kızlar ise Züleyha ve Şemsi idi. En büyük ve en küçük çocuk, kız çocuklarıydı. Çocukların en küçüğü Şemsi babası öldüğünde bir veya bir buçuk yaşları arasındaydı. Henüz yeni adım atıyordu. Onun büyüğü İdris beş yaşında, diğerleri ise ilkokul ve ortaokul çağlarındaydı. En büyük çocukları olan Züleyha’nın düğünü babası öldüğünde henüz yapılmamıştı. Genç yaşta eşini kaybedip dul kalan çileli Fadik hayattadır. Fadik gelinin yetim çocuklarının hepsi hayattadır.
Hacı Yusuf ve Aniş Teyze’nin oğlu İsa, uzun boylu esmer kara gözlüdür. Yüzleri uzuncadır. İsa ömrünü yurt dışında Fransa’da işçi olarak geçirerek oradan emekli olmuştur. İsa, Emine ile evlenmişti. İsa, Emine çiftinin altısı erkek, ikisi kız olmak üzere yedi çocuğu olmuştur. Emine yaşamaktadır. Emine de eşi gibi uzun boyludur. Çalışkan bir hanımdır. İsa’nın kızları, Elif ve Senem’dir. Senem çok çile çekmiş ve sara hastası iken vefat etmiştir. Kızı Elif, Oğulları; İsmail, Recep, Mustafa, Bayram, Yusuf ve Bekir’dir. Hepsi de hayattadır. Çocuklarından Elif, Senem ve Recep dışındaki bütün çocuklarını çalıştığı Fransa Belfort’a götürerek işçi yapmıştır. Yurt dışına gidenler orada hâlâ çalışmaktadırlar. İsa eşi Emine ile hacca giderek hac farizasını yerine getirmiştir. Hacı İsa, 2005 yılında vefat etmiştir.
Hacı Yusuf ve Aniş Teyze’nin kızlardan Hava beşikte iken annesi Aniş gece çocuğu emzirmeye varmış ki çocuk çoktan ölmüştür. Şemşinur, on beş yaşlarında kanserden vefat etmiştir. Fatma ise Sorgun Faraşlı Köyünden Koca Durak’ın oğlu Veysel ile evlendi. İki çocuğu oldu. Bunlardan Hacı Mustafa çocukken vefat etmiş, kızı Gülizar ise yaşamaktadır. Fatma yirmi beş yaşında kendi köyünde baba ocağında kanserden vefat etmiştir. Hacı Yusuf ve Aniş Teyze’nin çocuklarından biri hariç diğerlerin hepsi kendileri hayatta iken vefat etmişti. Vefat eden çocuklarının kimi genç yaşta, kimini de çocuk denecek yaştaydı.
Çocuklarının ölümü Hacı Yusuf’u ve Aniş Teyze’yi deli divaneye döndürerek yiyip bitirmişti. Yaşlı çift, dert küpüne dönmüştü. Onlar, çocuklarının vefatlarından sonra sevgilerini torunlarına vermişlerdi. Torunları onların yaşam kaynağı olmuştu. Onları çok sever, okşar öper, korur ve yanından ayırmazlardı. Aniş Teyze 1983’te vefat etmiştir. Kocası Hacı Yusuf ise 1987’de vefat etmiştir.
27.01.2020
Karahacılı Köyü
Çekerek
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.