Tanıtım Yazısı
Batı`nın zihinsel, kültürel ve toplumsal gelişimiyle yakından ilgili olan `melodram`, Hollywood Sineması ve 3. Dünya Ülkelerinin sinemalarını etkilemiş olan bir tarz. Bu etkilenmeden Türkiye Sineması da yoğun bir şekilde payını almış durumda.
Özellikle 60`lı yıllarda doruk noktaya ulaşan yapım sayısıyla Yeşilçam`ın `hep aynı filmi seyrettirdiği` duygusunun altında yatan kültürel yapılmasına, büyük oranda sinema yoluyla enjekte edilen modern aktarımlar, bu devinimsiz ya da az devingen yapının içine ne türden bir biçim ve içerik ilişkisiyle işlemiştir?
Batı`da toplumsal değişimlere endeksli olarak ilerleyen melodramın, Türkiye Sineması`ndaki görünümü nasıldır? Tutulan kalıpların tekrarına dayalı olarak sürdürülen bir sanat anlayışında, salt sinema filminin değil; yapımcının, dağıtıcının, yönetmenin, senaristin ve izleyici kitlesinin payı nedir? Ya da bu tekrar duygusu `oyun` mentalitesi ile açıklanabilir mi?
Bu çalışma Yeşilçam Sineması`nda bir döneme nostalji gözlükleriyle bakmak yerine, hatırı sayılır derecede film çekilmiş bir dönemden (1960`lar) belli başlı örnekler alarak, melodram kavramı çerçevesinde geçmişe ve geleceğe kültürel antropoloji, tarih, kimlik, zihniyet ve yaratıcılık unsurlarıyla bakma denemesidir.
Tıpkı zihniyet tanımında olduğu gibi, melodram tanımında da; yaygınlık, muhafazakar tutum ve kalıpların değişmeden ya da çok az değişerek aktarıldığı sonucu ortaya çıkar. Bu durum ise; `melodramların mı hayatımızı melodramlaştırdığı? yoksa `halihazırda melodrama yatkın bir yaşama ve düşünme biçiminin mi filmlere bu şekilde aktarıldğı` geniş oranda kabul gördüğü paradoksuyla da yakından ilişkilidir.
Özellikle 60`lı yıllarda doruk noktaya ulaşan yapım sayısıyla Yeşilçam`ın `hep aynı filmi seyrettirdiği` duygusunun altında yatan kültürel yapılmasına, büyük oranda sinema yoluyla enjekte edilen modern aktarımlar, bu devinimsiz ya da az devingen yapının içine ne türden bir biçim ve içerik ilişkisiyle işlemiştir?
Batı`da toplumsal değişimlere endeksli olarak ilerleyen melodramın, Türkiye Sineması`ndaki görünümü nasıldır? Tutulan kalıpların tekrarına dayalı olarak sürdürülen bir sanat anlayışında, salt sinema filminin değil; yapımcının, dağıtıcının, yönetmenin, senaristin ve izleyici kitlesinin payı nedir? Ya da bu tekrar duygusu `oyun` mentalitesi ile açıklanabilir mi?
Bu çalışma Yeşilçam Sineması`nda bir döneme nostalji gözlükleriyle bakmak yerine, hatırı sayılır derecede film çekilmiş bir dönemden (1960`lar) belli başlı örnekler alarak, melodram kavramı çerçevesinde geçmişe ve geleceğe kültürel antropoloji, tarih, kimlik, zihniyet ve yaratıcılık unsurlarıyla bakma denemesidir.
Tıpkı zihniyet tanımında olduğu gibi, melodram tanımında da; yaygınlık, muhafazakar tutum ve kalıpların değişmeden ya da çok az değişerek aktarıldığı sonucu ortaya çıkar. Bu durum ise; `melodramların mı hayatımızı melodramlaştırdığı? yoksa `halihazırda melodrama yatkın bir yaşama ve düşünme biçiminin mi filmlere bu şekilde aktarıldğı` geniş oranda kabul gördüğü paradoksuyla da yakından ilişkilidir.
daha fazla
Yazar: Dilek Tunalı
Yayınevi: Aşina Kitaplar
ISBN: 9944963119
Sayfa: 319s.
Boyut: 14x21 cm
Kapak:
Tarih: 2000
Kağıt Tipi: