Tanıtım Yazısı
Ibsen’in yüzüncü ölüm yıldönümüne denk gelen“Ibsen oyunları” dizisinin bu ilk cildinde Türkçe’de daha önce yayımlanmamış iki oyun bir arada sunuluyor. Denizden Gelen Kadın Ibsen’in 1888 tarihli metni. Biz Ölüler Uyanınca ise Ibsen’in yazmış olduğu son oyun. Bu ciltte bir araya getirilen oyunlar, içerdikleri sanat-hayat karşılaştırmaları, yaşamın anlamına ilişkin üretilmiş sorular gibi meselelere odaklanmalarının yanı sıra, içerdikleri güçlü kadın karakterlerle “kadın oyunları” olarak da okunmaya uygun oyunlar. Yine hoş bir tesadüf olarak bu iki oyun Robert Wilson’un sahnelediği oyunlar arasında yer alıyor. Klasiklerin neden klasik olduğunu ve klasiklerle neler yapılabileceğini anlamak için, tiyatronun Ibsen’den sonra hangi aşamalardan geçtiğini görebilmek için, dönüp Ibsen’e bir kez daha bakmak gerekiyor. Çünkü bir zamanlar Martin Lamm’in söylediği gibi, “Ibsen’in tiyatrosu, modern tiyatronun Roma’sıdır. Bütün yollar ona çıkar, bütün yolların başlangıcında o vardır.”
Denizden Gelen Kadın
Orijinal adı : Fruen fra havet (Lady From The Sea)
Biz Ölüler Uyanınca
Orijinal adı: Når vi døde vågner (When We Dead Awaken)
Oyunların çevirisi ingilizceden, birden fazla çeviri versiyonu karşılaştırılarak yapılmıştır.
Henrik Ibsen (1828 – 1906)
"Eleştirel gerçekçi` edebiyat anlayışının tiyatrodaki öncüsü, çağdaş tiyatronun kurucularından, Norveç`li oyun yazarı ve şair. Mali bunalıma düşmüş Norveçli bir tüccarın oğlu olan Ibsen, Kristina’ya girerek üniversite adayları için düzenlenen eğitim kurslarına katılır. İlk oyunu Catiliana’yı 1850’de yazar. 1851’de Bergen’de Den Nationale Scene’ye Sahne Ozanı olarak atandıktan sonra oyun yazarlığı daha ağırlık kazanır. 188 oyunun sahnelenmesinde yer alır. Norveç Tiyatrosu’nun sanat yönetmeni olur. Tiyatro iflas edince maddi güçlükler yaşar ve kendisine yardım bağlanması için Meclis’e başvurur. 1863’te Norveç’te Kristiana Tiyatrosu’nda sanat danışmanı olur; burs için yine hükümete başvurduğunda kendisine “burs değil, iyi bir dayak gerektiği” yanıtını alır. Tatlı İsteyenler adlı oyunun başarı kazanması üzerine hükümet yurt dışına geziye gidebilmesi için kendisine bu sefer mali yardımda bulunur. Dönemin en ünlü yazarı Bjornson’dan mali destek görerek 1864’te İtalya’ya gider ve zaman zaman Norveç’e dönse de 27 yıl yurt dışında kalır.
Batı tiyatrosu üstünde derin etkiler bırakan ve dram sanatının en büyük ustalarından sayılan Ibsen, kendi konumunu şu sözlerle yansıtır:
“Yeni bir evrenin yaratılışına katkısı olanların başında geldiğim söyleniyor. Bense, tam tersine, yaşadığımız çağın birçok nedenden ötürü ancak bir takım yeni şeyler doğurabilecek, sona ermiş bir çağ olarak nitelenebileceğine inanıyorum.”
19. yüzyılın diğer büyük oyun yazarları gibi romantik, bireyci ve anarşist bir dünya görüşünün etkisinde yapıtlar vermiş olan İbsen, yazdığı eleştirel gerçekçi oyunlarda toplum bireylerinin yanılsamalarını, nevrotik ve ruhsal çalkantılarını açığa sermiş; bireyin boşa çıkan yaşam uğraşını, toplumun dış yüzü ile iç yüzü arasındaki karşıtlığın yol açtığı çelişkilerin üstesinden gelemeyişini irdelemiştir.
Başlıca Eserleri:
Peer Gynt -1867
Nora:Bir Bebek Evi -1879
Hortlaklar -1881
Bir Halk Düşmanı -1882
Yaban Ördeği -1884
Rosmersholm -1886
Denizden Gelen Kadın -1888
Hedda Gabler -1890
Yapı Ustası Solness -1892
John Gabriel Borkman -1896
Biz Ölüler Uyanınca -1896
Denizden Gelen Kadın
Orijinal adı : Fruen fra havet (Lady From The Sea)
Biz Ölüler Uyanınca
Orijinal adı: Når vi døde vågner (When We Dead Awaken)
Oyunların çevirisi ingilizceden, birden fazla çeviri versiyonu karşılaştırılarak yapılmıştır.
Henrik Ibsen (1828 – 1906)
"Eleştirel gerçekçi` edebiyat anlayışının tiyatrodaki öncüsü, çağdaş tiyatronun kurucularından, Norveç`li oyun yazarı ve şair. Mali bunalıma düşmüş Norveçli bir tüccarın oğlu olan Ibsen, Kristina’ya girerek üniversite adayları için düzenlenen eğitim kurslarına katılır. İlk oyunu Catiliana’yı 1850’de yazar. 1851’de Bergen’de Den Nationale Scene’ye Sahne Ozanı olarak atandıktan sonra oyun yazarlığı daha ağırlık kazanır. 188 oyunun sahnelenmesinde yer alır. Norveç Tiyatrosu’nun sanat yönetmeni olur. Tiyatro iflas edince maddi güçlükler yaşar ve kendisine yardım bağlanması için Meclis’e başvurur. 1863’te Norveç’te Kristiana Tiyatrosu’nda sanat danışmanı olur; burs için yine hükümete başvurduğunda kendisine “burs değil, iyi bir dayak gerektiği” yanıtını alır. Tatlı İsteyenler adlı oyunun başarı kazanması üzerine hükümet yurt dışına geziye gidebilmesi için kendisine bu sefer mali yardımda bulunur. Dönemin en ünlü yazarı Bjornson’dan mali destek görerek 1864’te İtalya’ya gider ve zaman zaman Norveç’e dönse de 27 yıl yurt dışında kalır.
Batı tiyatrosu üstünde derin etkiler bırakan ve dram sanatının en büyük ustalarından sayılan Ibsen, kendi konumunu şu sözlerle yansıtır:
“Yeni bir evrenin yaratılışına katkısı olanların başında geldiğim söyleniyor. Bense, tam tersine, yaşadığımız çağın birçok nedenden ötürü ancak bir takım yeni şeyler doğurabilecek, sona ermiş bir çağ olarak nitelenebileceğine inanıyorum.”
19. yüzyılın diğer büyük oyun yazarları gibi romantik, bireyci ve anarşist bir dünya görüşünün etkisinde yapıtlar vermiş olan İbsen, yazdığı eleştirel gerçekçi oyunlarda toplum bireylerinin yanılsamalarını, nevrotik ve ruhsal çalkantılarını açığa sermiş; bireyin boşa çıkan yaşam uğraşını, toplumun dış yüzü ile iç yüzü arasındaki karşıtlığın yol açtığı çelişkilerin üstesinden gelemeyişini irdelemiştir.
Başlıca Eserleri:
Peer Gynt -1867
Nora:Bir Bebek Evi -1879
Hortlaklar -1881
Bir Halk Düşmanı -1882
Yaban Ördeği -1884
Rosmersholm -1886
Denizden Gelen Kadın -1888
Hedda Gabler -1890
Yapı Ustası Solness -1892
John Gabriel Borkman -1896
Biz Ölüler Uyanınca -1896
daha fazla
Yazar: Biz Ölüler Uyanınca
Yayınevi: Deniz Kitabevi Yayınları
ISBN: 9789759204082
Sayfa: 214s.
Boyut: 13,5 x 21 cm
Kapak:
Tarih: 2006
Kağıt Tipi:
İncelemeler ve Yorumlar
13,5 x 21 cm kitabı hakkında sen ne düşünüyorsun?