ERKAN ÇELİKOL
159 şiiri ve 54 yazısı kayıtlı Takip Et

Şiir yazma sanatı 2



Şiir yazma sanatı 2

Birbirlerini pışpışlayan, kız kıza gün muhabbetlerine dönmüş, adına da eleştiri denmiş yazılmış, çizilmiş onca saçmalığı okumaktan bıktım… Keçiboynuzu gibi kemir kemirebilirsen.
Yüzüne bakılır bir şiir yakalayıp da oh be kardeşim ne güzel yazmış şair diyemediğim bir yana dursun. O şiiri okurum umuduyla okumak zorunda kaldığım onca saçmalığa artık söyleyecek söz bulamıyorum bile. Vaktimi, zamanımı çalmak bir yana dursun haydi hamallığından da geçtim de usta… O saçmalıkları yazdım, birde şiir oldu zannedenlere ne demeli? Birde inanıyor iyi bir şey yaptığına ve paylaşıyor fütursuzca. Yazmak özgür bir eylem de yazdığını yayınlamak bir cesaret örneğidir, iddiadır. Meydan er meydanıdır ve madem çıktın o meydana iyide olsa kötüde eleştiriye açık ol be adam… İki cümle kurup şu olmamış, böyle olması şöyle olmuş dedin mi yandın gitti. Senden kötüsü yok, birde utanmadan pusuya yatar, it gibi okur her yazdığını ve fırsat kollar bir yanlış, bir olumsuzluk yakalasam da soksam yerin dibine diye. Neyse ki bunu yapabilecek ne edebi bilgi ve donanım bulur kendinde, ne de cesaret. Öyle yattığı pusuda islenir gider…
Onu da geçtim haydi şiiri paylaştın, üzerine bir de seslendirdin… Oldu mu şimdi? Sıçtın, sıvıyorsun derler hani… İğrenç, ağdalı bir okuma… Ne duraklar durak, ne esler es, ne doğru nefes almayı biliyor nede doğru duyguda ses vermeyi. Oldu mu sana birde şiir seslendiren… Diksiyona, artikülasyona, fonetiğe hiç girmiyorum bile… Arkadaş yazdın tamam, ilk iki mısrada anlıyoruz zaten devamını getirmemek gerektiğini, kesiyoruz okumayı da ama sen onu seslendirdiğinde o iğrenç seslendirmeyi de dayıyorsun ya bize. İşte o dayanılır gibi değil… Zor da değil ki, yapma… Yapmak zorunda hissetme kendini… Ne demiş şair, şiiri yavuklusundan dinlemeli, sen bırak iyi ses verecek biri okusun, sende keyifle dinle. Hiç olmazsa düzgün okununca okuyanın yüzü suyu hürmetine ulan ne güzel yazmışım der avunursun…
Haydi, ondan da geçtim… Bu kendini bilmezler okuyor yazdıklarını ondan sonra başlıyor kurmaya birde… Sen yaz şiir nasılsa diye. Adam bırakmıyor ki şiir kalsın. Yazanın hayatı, aşkları ve varsa o şiirlerden deşifre edilip, devşirilip bir karakter dikiliyor üzerine. Sen istediğin kadar ironi yap, uydur popondan o bilir sen nereden bileceksin. Sen böylesin deyip çıkıyor işin içinden. Arkadaş sana ne benim karakterimden, aşklarımdan, duygularımdan? Sen okuduğun şiirde kendine bir şey buldun mu tadını çıkart ne istiyorsun benden? Okuduğun şiir yalnızca benim kirli çamaşırlarım değil ki. Kişi kendinden bilir işi… Çünkü o öyle yapıyor. Başına ne gelirse onu yazıyor şiir diye. O nedenle sende öylesindir, ne yazdıysan o gelmiştir başına… Yani kazara bir şiir de tecavüz desen hemen anlar onlar, anlar ki senin ırzına geçilmiştir. Çünkü cehalet beraberinde böyle fütursuz bir cesareti de getirir…

Beğen

ERKAN ÇELİKOL
Kayıt Tarihi:17 Aralık 2011 Cumartesi 03:35:42

ŞIIR YAZMA SANATı 2 YAZISI'NA YORUM YAP
"Şiir yazma sanatı 2" başlıklı yazı ile ilgili
düşüncelerinizi ve eleştirilerinizi diğer okuyucular ile paylaşın.


YORUMLAR
ERAY ÖZGÖR SARIKAYA
17 Aralık 2011 Cumartesi 12:46:40
baştan iki satır okudum sizin şiirlerinizi okuyup sonra gelip yazınızın devamını okuyacağım öyle yorumumu yazıcağım

3 cevap yazılmış Cevap Yaz


ERAY ÖZGÖR SARIKAYA 17 Aralık 2011 Cumartesi 13:05:34
şiirlerinizin bir kısmını okudum sizde can yücel yusuf hayel oğlu orhan veli değilsin seninde aman aman şiirlerin yok bu yazıyı yazacak kadar ama bazı dediklerinize katılıyorum imge olcak sebol edicek diye karıştırıyorlarda karıştırıyorlar dizeleri gelde anla bir kaç yorumumda yanında anlama kılavuzuda yazdınızmı dedim beni taşlamadıkları kaldı yazan kişiden çok yanındakiler seslendirmede de haklısın okuyorum diye şiir güzelse berbat ediyorlar kötüyse de battı zaaten ben tiyatrocuyum diyafram diksiyon ses olduğu halde yeni cesaretetmeye başladım.Tarzınız bana benziyor biraz serbest kafiyesizama ahenkli dörtlüksüz okuduklarım en azından saygılar diğerşiirlerinizde ouyacağım sizde benim şiir ve yazılarım okumanıızı rica ediceğim ama dürüst yorumlar yapın saygı çerçevesinde
ERKAN ÇELİKOL 17 Aralık 2011 Cumartesi 22:21:01
Söylediğiniz isimler olmadığımı biliyorum... Ama bu olardan kötü yada iyi olduğumu kanıtlamaz öyle değilmi. Teknik olarak şiirleriniz şu şu nedenden dolayı problemlidir, metematiği bozuk, melodik değil, anlam bütünlüğü yok, vs.vs binlerce şey söylenebilir. Böyle bir eleştiriyi başımın üzerinde taşırım. Ama ben iyi bir okuyucuyum da aynı zamanda ve aralıksız 8 yıl şiir tiyatrosu yaptım. Saydığınız ustaları ve bir çoğunu da sahnede oynadım. Şu an da da Bir Garip Orhan Veli provalarındayım. Benim şiirlerim iyidir, teknik olarak da sorunsuzdur. Ama beğeni göreceli bir kavram, beğenmemesini anlayabilirim okuyucuların. Elbette sizin şiirlerinizi de zevkle okurum. Ama; Yazımda belirttiğim tipler daha çok bayanların yazılarını okuyorum diye bile eleştiriyor :)) Herkesi okumaya çalışıp bazılarını eleştirdiğimi göremeyecek kadar da görme engelliler işte :)) Üstelik ço az eleştirim olumlu malesef :)) Nasıl bir anlam yakalamak istiyorlar artık bende bilemiyorum . Neyseki onlardan da ver iyi düşünenlerden de, saygılar efendim...
ERAY ÖZGÖR SARIKAYA 17 Aralık 2011 Cumartesi 22:29:55
herkez bir şeyler söyler onlar bizim gibi düşünmeyebilir bizdeonlargibi düşünmeyebilir herkezi mutlu etmegibi bir çabamızolmamalı saygı çerçevesi içinde olmalı istiyen istediği gibi konuşur yazar ha onlar ve fikirleri benim için değerliyse haklıysa kendime bakarım haklı görmüyorsan sebebini sorarsın tatmin ediyorsa verdiği cevap eyvallah haklısın dersin yok tatmin etmiyorsa sizi Allah yolunu açıketsin dersin bukadar önemsemeye gerek yok senin için önemsizolan insanlar sizin böyle yazmalarınızla kendilerini önemli zannedrler neyse benim şiir ve yazılarımı okumaanızı isterim herkez herşeyi beğenmek zorunda değil iyi akşamlar
Esma KAHRAMAN
17 Aralık 2011 Cumartesi 10:03:58
:) bu yazıyı başkası yazsa yarıda bırakırdım...

4 cevap yazılmış Cevap Yaz


ERKAN ÇELİKOL 17 Aralık 2011 Cumartesi 11:40:54
:) Neden peki?
Esma KAHRAMAN 17 Aralık 2011 Cumartesi 11:43:23
:) biçok nedeni var elbet ama polemik olmaması bakımından yazmıcam...
ERKAN ÇELİKOL 17 Aralık 2011 Cumartesi 22:38:07
Peki ben alıdım mesajı :)))
Esma KAHRAMAN 17 Aralık 2011 Cumartesi 22:41:51
:) aldsıysan tamamdır zaten
-IspartaGülü-
17 Aralık 2011 Cumartesi 08:24:08
şiir.ve yazılar emektir..neden bu kadar aşagılayıcı cümle kullanıyorsunuz..ve beyenmediyiniz şiiri de okumaz sınız olur biter....herkes bülbül gibi sese sahip olacak diye kural mı var.....lütfen...biraz daha saygı ve hoşgörüüü.....

2 cevap yazılmış Cevap Yaz


ERKAN ÇELİKOL 17 Aralık 2011 Cumartesi 11:42:08
Evet ben de öyle söylüyorum zaten...
ERKAN ÇELİKOL 17 Aralık 2011 Cumartesi 22:30:51
Sabah uyku sersemi başka bir eleştiriye yazacağım cevabı size yazmışım, bu konuyu düzeltmeliyim..
Neden bukadar aşağılayıcı konuşuyorum ?
Kimseyi kişisel olarak aşağıladığımı düşünmüyorum, yazımda belirttiğim durumları ve o durumları yaratan yazarları eleştiriyorum. Eleştirmek hangi vakit itiariyle aşağılamak oldu? Kaldıki sert bulabilirsiniz eleştirimi, bu da benim tercihim, siz daha nayif eleştirin efendim...
Beğenmediğim şiiri de beğenmemek için okumam gerekiyor, yoksa nasıl beğenmeyebilirim değilmi efendim ;)
Herkesin bülbül sesli olması gerekmiyor bu çok doğru... Ama; Bilmeden mühendis olunabiliyormu, yada doktor, öğretmen? Sayamadığım binlerce meslek yapılabiliyormu ehil olmadan? Da seslendirme yapılabiliyor. Kaldıki bizim gibi profesyonel, yani meslek gereği işini yapan insanlar dahi eleştiriliyorken neden amatör ve kötü işler eleştirilmesin? Ve ben eleştirince neden rahatsız oldunuz, çok güzel olmuş bu diye bir olumlu eleştiri yapsaydım da aynı şeyi söylermiydiniz. Yani aslında berbat okumuştum, neden iyi diyorsunuz dermiydiniz mesela. Bukadar dürüst olabilirmisiniz?
Saygı ve hoş görü demişsiniz...
Neden eleştirmemi saygısızlık olarak görüyorsunuz. Ve neden siz de benim eleştirmemi hoş görmüyorsunuz?
Saygılar efendim...
OlgunOnur
17 Aralık 2011 Cumartesi 05:33:56














Nerden başlayayım…

Öncelikle;

Başlıkla, yazının hiçbir alakası yok. Böylesine nitelikli bir başlık atan kişi, şiir yazma sanatını irdeleyip önümüze koymalı, edebi bir nüansı bize sunmalıydı.

Başlığı geçtik, gelelim imla hatalarına…

İlk olarak “birde” birleşik yazılmaz, buradaki “de” eki ayrı yazılmalıydı. Bunun yanı sıra bazı yerlerde de “de” ve “da” bağlaçlarının yerinde kullanılmadığını gözlemledim.

Mesela;

“Meydan er meydanıdır ve madem çıktın o meydana iyide olsa kötüde eleştiriye açık ol be adam…”

“O nedenle sende öylesindir, ne yazdıysan o gelmiştir başına…” Bir de yazıda üç nokta yan yana bu kadar sık kullanılmaz. Genelde paragraf sonlarında kullanılması daha uygundur.

“Yani kazara bir şiir de tecavüz desen hemen anlar onlar, anlar ki senin ırzına geçilmiştir.” Burada da “de” bağlacı ayrı yazılmaz, içinde bulunma halidir yani.

Yazı konusu biti. Şimdi de gelelim yazarın/şairin genel yapısına;

Şiirlerinize baktım, bence hiçbiri ele alınır, okunur cinsten değildi. (Bence)

Yorumlarınıza baktım, sadece iki sayfayı inceledim, bir tek erkek şaire dahi yorumda bulunmamışsınız, yaptığınız yorumlar hep bayanlara…

Sitede hiç mi erkek şair yok? :)

Gecenin bu saati uykum kaçtı, yapacak iş bulamayınca vaktimi size ayırdım.

Teşekkürler…

Hamiş: Artık it mi oldum, yoksa pusuda islendim mi? Takdir sizin. :)


1 cevap yazılmış Cevap Yaz


ERKAN ÇELİKOL 17 Aralık 2011 Cumartesi 12:01:36
Öncelikle,
Başlıkla yazı arasında bir bağlantı kuramadıysanız bu sizin sorununuz. Ben size özel birşey düşündürmeye çalışmıyorum bu bir. İmla konusuna gelince bunu hiç tartışmayacağım bile ben bile yazarken okadar düşünmedim. Sonra döner düzeltirim yanlış gördüğüm şeyleri ama sizin hangi niyetle imla hatası kovaladığınız çok belli. Ve ayrıca klasik imla kurallarını ben çoğu zaman bir tercih olarak olarak uygulamam. Okunmasını istediğim gibi kullanmayı tercih ederim.
Şiirlerimi beğenmemiş olmanız beni sevindirdi. Bence gayet iyiler sizin beğenmemeniz de isabet olmuş diye düşünüyorum. Zira bu konuda çok farklı baktığımız aşikar.
Ben yazarları kadın yada erkek diye ayırmam :)) iyi baksaymışsınız yada görmek isteseymişsiniz görürmüşsünüz. Erkekleri de okuduğumu ve de eleştirdiğimi. Şöyle söyleseydiniz daha doğru olurdu ama, daha çok bayan şairleri okuyorsunuz. Evet öyle doğrusu budur çünkü, onunda çok mantıklı bir açıklaması yok. Öyle denk gelmiş, öyle yapmışım. Sizde erkekleri okursunuz bir dengeye oturturuz işi.
Gelelim sadete;
Siz sanırım koca bir önyargıyla haddimi bildirmek istemişsiniz. Buyrun meydan sizin öyleyse, yazdıklarım da ortada. Akla ve mantığa uygun olduğu, terbiye sınızlarını aşmadığı sürece tüm eleştirilere açığım ben. Bu arada birazda yazarlığımı araştırmanızı öneririm... Sonra da karşılıklı aldığımız ödülleri yarıştırırız belki :)) Saygılar...
HakkınSesi
17 Aralık 2011 Cumartesi 03:55:52
Okurken içim cız etti ağbicim hep. Kendi fütursuzluğum aklıma geldi.

Çok teşekkürler bu yazı için. Sert ama gerekliydi..


Hürmetle..

Cevap Yaz
Edebiyatdefteri.com, 2016. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.

Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.
Edebiyatdefteri.com'u kullanarak Çerez Politikamızı kabul etmiş sayılırsınız.