e d i b / a h m e t
63 şiiri ve 10 yazısı kayıtlı Takip Et

Çocuk terbiyesi üzerine...



ÇOCUK TERBİYESİ ÜZERİNE...

Konu : Çocuk terbiyesi üzerine...

İnsanın yarına bırakabileceği en önemli varlık , kuşkusuz ondan bir parça olan çocuktur. Evlâtlarımızın da bizi temsil etmesi bakımından onları iyi yetiştirmek büyük bir elzemdir.

Kuşkusuz ki çocuk yetiştirmek çok emek isteyen bir olgudur. Şunu diyebiliriz ki ; “çocuk yetiştirmek bir sanattır.” Mamafih çocuk , bir fotoğraf makinesidir ; gördüğünü alır. O halde çocuk yetiştirmede ilk şart önce kendi kendimizi düzeltmemizdir.

Çocuk, ebeveynlerini temsil ettiğinden dolayısıyla çocuğun bir yanlışı ebeveynlerinin de yanlışıdır. Bundan mütevellit, çocuk bizi rezil de eder, vezir de... Yetiştirdiğimiz çocuk bizi toplum içinde rezil etmemeli ; insan çocuğundan gurur duymalıdır. Bittabi bütün bunlar güzel terbiyeyle olur.

Bir ailede baba ne ise ; çocuk da odur.Mamafih babadaki vasıflar çocuğunda da hasıl olur. Nitekim çocuk için “fotoğraf makinesidir.” benzetmesini yapmıştık. Örneksemek gerekirse bir toplumda iyi yetişmemiş bir çocuk gördüğümüzde o çocuğu değil de ebeveynlerini eleştirmek daha yerinde olur. Doğrusu da budur;zira o çocuk iyi yetiştirilmemiştir.

Sosyal içtimaî hayatta menfî diyebileceğimiz, cemiyetin kabul etmediği bir bireyin de iyi vasıflı, evlatları da yok değil hani... Fakat bunlar kesinlikle münferit durumlardır. İyi bir insanın da kötü evlâdı olabilir. Bu ise istisnaî değildir. Binaenaleyh, iyi bir insanın iyi evlâdı olacak diye bir hüküm mü var ? İyi insan dediğimiz kişi; demek ki iyi çocuk yetiştirememiştir. Bu bir kader değildir. Tamamen çocuk yetiştirememe durumudur.

Aslında okullarda “çocuk terbiyesi” adı altında dersler verilmelidir. Buna ek olarak da keza “adab – ı muaşeret” disiplinleri de büyük bir zarurettir. Hakeza, çocuk yetiştirmek bilimsel temellere dayandırılmalıdır. Bakın o zaman toplumda gasp, tecavüz, hırsızlık vb. olaylarda azalma olmuyor mu ? Bu olaylar tamamen bitmese de gözle görülür kertede azalma olacağı katidir; zira bütün bu olayların çıkmasındaki ana neden, çocuğun almış olduğu terbiyedendir.

Hülasa ; iyi toplumlar görebilmek için hem devletçe hem milletçe çocuk terbiyesine çok önem vermeliyiz. Bu bağlamda temel kurum ailede her şey başlıyor ve bitiyor. Aileden sonra iş eğitimcilere kalıyor. Yazımı Atatürk’ün güzel veciz sözüyle bitirmek istiyorum: “Öğretmenler, yeni nesil sizlerin eseri olacaktır.”

- Edibahmet-






Beğen

e d i b / a h m e t
Kayıt Tarihi:17 Mart 2011 Perşembe 17:04:12

ÇOCUK TERBİYESİ ÜZERİNE... YAZISI'NA YORUM YAP
"ÇOCUK TERBİYESİ ÜZERİNE..." başlıklı yazı ile ilgili
düşüncelerinizi ve eleştirilerinizi diğer okuyucular ile paylaşın.


YORUMLAR
Arasat meydanı
4 Ekim 2012 Perşembe 13:35:54
insanın geçmişi geleceğinin aynasıdır,kişi ne alır ise onu veriyor,konu ve anlatım çok güzeldi.ve şimdi okula emzikli kalemleri ile başlayan çocuklarımıza çok üzülüyorum,çünkü az çok geleceği görebiliyorum.saygılarımı sunuyorum

1 cevap yazılmış Cevap Yaz


e d i b / a h m e t 4 Ekim 2012 Perşembe 13:47:34
Hoş geldiniz, şeref verdiniz Seval hanım... Hayırlısı olsun diyelim 4+4+4 adına... Umarım eğitim sistemimizle daha fazla oynamazlar...

Teşekkürler, sevgiler, hürmetler...

Okuduğunuz yorum yazar tarafından etkili yorum olarak seçilmiştir.
sumaysat1
8 Temmuz 2012 Pazar 21:08:14
Türkiye maalesef 1940-50 li yıllardan beri taba-tyler (amerikan modelini) eğitim proğramların da kullanmaktadır. kendimize ait (kültürümüze,genlerimize) uygun modeller geliştirmediğimiz müddetçe maalesef bu sıkıntılar sürecektir....

1 cevap yazılmış Cevap Yaz


e d i b / a h m e t 8 Temmuz 2012 Pazar 21:17:53
İşte ben de sayfanı pembeye boyuıyorum sevgili dost...
Güneri Yıldız
30 Ocak 2012 Pazartesi 13:47:17
Her ferdin başına bir polis atanamayacağına göre ve içinden çıkılamaz kanunlar yumağı haline getirmeden yasa kitaplarını; işin özüne inilmeli iyi fert yetiştirilmeli, bunun için de evvela çocuktan başlamalıyız eğitime; yazı fevkalade önemli bir duruma işaret etmiş, kardeşim emek vererek bu konuda evrensel ve tabii olanı yazmış, anlatmış ki her kelimesi çok doğrudur, tamamen katılıyorum...
Kutladım yüreğinizi, selam ve saygılarımla...

1 cevap yazılmış Cevap Yaz


e d i b / a h m e t 30 Ocak 2012 Pazartesi 14:02:13
Güneri hocam onur kattınız sayfama, çok teşekkür ediyorum...
Esma KAHRAMAN
29 Mart 2011 Salı 22:36:12

'Aslında okullarda “çocuk terbiyesi” adı altında dersler verilmelidir. '

:) Katılmıyorum... Dersi verecek öğretmen böyle sosyal bir konu hakkında ne kadar eğitici olabilir ki? :) Ya yanlış eğitirse...

:) Sevgiler Sayın Yazarım.


1 cevap yazılmış Cevap Yaz


e d i b / a h m e t 30 Mart 2011 Çarşamba 15:09:45
Kaygılarına katılmamak mümkün değil, aynı kaygıları ben de yaşıyorum. Hakkını veren çocuk psikolojisini ve adab-ı muaşereti bilip uygulayan öğretmenleri tenzih ederim; ama maalesef sözümona eğitimci dediğimiz eğitime muhtaç çok öğretmen var.
Sevgi ve saygılarla...
Yüksel Erentürk YILMAZ
17 Mart 2011 Perşembe 20:41:32
Değerli Hocam,
Siyah fon üzerindeki pempe renk yazı çok parlıyor ve gözü çok yoruyor. Okuyucu zaten kaçmak için bahane arıyor bir daha yapmayın bunu. Renkleri mat/pastel renklerden seçmeye özen gösterirseniz umarım çok daha şık olur. Mesela siyah fona, beyaz yazı güzel olurdu.

Yüksel66 tarafından 3/17/2011 8:43:06 PM zamanında düzenlenmiştir.

2 cevap yazılmış Cevap Yaz


e d i b / a h m e t 18 Mart 2011 Cuma 18:05:18
Hemen düzeltiyorum sayın hocam.
e d i b / a h m e t 18 Mart 2011 Cuma 18:19:38
Hocam affediniz ama yazının rengini değiştiremedim, düzenle kısmı görüntülenmiyor, saygıyla...
Yüksel Erentürk YILMAZ
17 Mart 2011 Perşembe 20:35:57

Değerli Hocam,

Böyle elzem bir konuyu ele almanız beni, yine benim ile birlikte bu güzel yazıyı okuyan herkesi memnun etti kanaatindeyim. Bu yazıda bahsi geçen bütün değerli görüşlerinize katılıyorum. Ben de bu konuda çok hassasım. Bu mesele yalnız ikimizin değil gerçekten ülkemizin kanayan bir yarası. Çocuk ve Aile, Çocuk ve Okul, Çocuk ve Toplum. İşte çocuğu içine alan KİŞİLİK ÜÇGENİ

AİLE : Çocuğun gelişim dönemi. Çocuk aileye bağlıdır, ebeveynin en doğru yaptığına inanır. Bu dönemde çocuk ebeveyni taklit eder. Bu dönem çocuk için ailenin baskı dönemidir. Bu dönemde çocuk; Eleştirilirse, alay edilip aşağılanırsa, utanç duygusu ile eğitilirse; Kınamayı, kavga etmeyi, sıkılmayı, çekingenliği , kendini suçlamayı öğrenir. Yine bu dönemde çocuk; hoşgörüyle, övülüp beğenilerek, saygı gösterilerek, kabul ve onay görerek, güven ortamı içerisinde desteklenip yüreklendirilirse; Sabırlı olmayı, kendine güven duymayı, takdir etmeyi, adil olmayı, inançlı olmayı ve kendini ve çevresindekini sevmeyi öğrenir. Çocuğun aile ile okul dönemi arasındaki kat ettiği yol veya gelişim süreci ile formal eğitim süreci arasındaki mesafe üzerinde aile baskısı arttığı sürece çocuk okul dönemine buhranlı girer. Bu ise sonun başlangıcıdır.

OKUL : Formal eğitim dönemi. Çocuğun aileden yavaş, yavaş koparak bilgiyi uygulamaya başladığı dönemdir. Aile baskısı ile birlikte çocuk okul baskısını da üzerinde taşır. Aynı zamanda dışarıya atılan ilk adımın getirdiği uyum sorunu da bu dönemde kendini gösterir. . Eğiticilere uyum sağlama, arkadaş çevresine uyum sağlama, belirli bir sorumluluk altına girme gibi... Uyum sorunu bu dönemde en üst seviyede seyreder. Aile döneminden okul dönemine geçiş yapan çocuk aile döneminde ilerisi için kendisine verilen bir takım meziyetleri beraberinde getirmiş ve aile baskısından uzak olarak yetiştirilmiş ise uyum sağlaması kolaylaşır. Aksi takdirde buhranlı dönemi devam eder. Aile taklidinden kurtulan çocuk bu dönemde öğretmenini, arkadaşını taklit etmeye başlar. Her şeyi bildiğine inandığı ailesinin artık yavaş, yavaş bazı şeyleri bildiğini bazı şeyleri bilmediğini kabul eder. Bu fikir onda etkileşimin başlangıç noktasıdır.
Ailenin nitelendirdiği ( iyi arkadaş, kötü arkadaş) olgusu bu dönemde etkileşim yolu ile seçilir.

TOPLUM ( SOSYAL ÇEVRE ) : İn formal eğitim dönemidir. Aile ve okul baskısından kurtulan çocuk , burada yasa ve kurallar ile birlikte örf, adet, gelenek, görenek gibi in formal eğitimin getirdiği yeni bir baskı dönemine girmiştir. Suça, yasalar tarafından cezai müeyyide uygulandığını, kusur ve kabahatin sosyal çevre tarafından kabul görmediğini bu evrede öğrenir. Almış olduğu formal eğitim, in formal eğitim üzerindeki etkisini burada gösterir. Sağlam bir formal eğitim almış ise bunu uygulamaya koyarak sosyal çevrenin baskısını asgariye indirir. Her hangi bir sorun yaşamadan bu döneme giriş yapar. Bu dönemde tamamen aileden kopan çocuk ailesinin bir şey bilmediğini kabul etse de yine de zaman, zaman ailesinin bazı konularda yanında olması arzu eder.

Çalışmanıza bir katkım olsun istedim Değerli Hocam,
Saygılarımla...

1 cevap yazılmış Cevap Yaz


e d i b / a h m e t 18 Mart 2011 Cuma 18:14:27
Sayın hocam yazımı zenginleştirdiğiniz ve gelişim psikolojisiyle de desteklediğinizden mütevellit size müteşekkirim. Yorumunuz tam da uzmanların bakış zaviyesini yansıtıyor, eğitimbilimciler de szin savunduklarınızı aynen söylüyorlar. Sizin değerli yorumlarınız karşısında benim yazım sönük kalıyor. Tekrardan teşekkür ediyor, saygılarımı, sevgilerimi sunuyorum.
Edebiyatdefteri.com, 2016. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.

Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.
Edebiyatdefteri.com'u kullanarak Çerez Politikamızı kabul etmiş sayılırsınız.