ömer y
13 şiiri ve 1 yazısı kayıtlı Takip Et

Kuran'da şiir



Şairlere gelince,
bunların peşine de
sapkınlarla çapkınlar düşer.
Onların her vadide
şaşkın şaşkın dolaştıklarını
ve gerçekte yapmadıkları
şeyleri söylediklerini görmez misin?
Ancak iman edip iyi işler yapanlar,
Allah’ı çokça ananlar
ve haksızlığa uğratıldıklarında
kendilerini savunanlar başkadır.
Haksızlık edenler,
neye nasıl dönüşeceklerini
yakında görecekler." (Şuara, 26/224-227)

Şairler; eğri-doğru,
iyi-kötü her konuya dalar,
her vadide otlar,
ifadede ne kadar şaşkınlık ve şiddetli
arzuya dalarsa o kadar etkili olacağından,
her telden çalmak için,
iyi-kötü her vadide sarhoş bir şekilde dolaşırlar."
(Elmalılı, Hak Dini, ilgili ayetin tefsiri)

Şairler, kemal-i hayretle,
işlerine yarayan her vadiye giderler
ve ağzına gelen her şeyi söylerler.
Meselâ, bir kimseyi methettikten
sonra zem, zemmettikten sonra methetmekten,
tahkirden sonra tazim ve tazimden
sonra tahkir etmekten çekinmezler
ve efallerinde vaki olan tenakuzdan asla utanmazlar
ve sözleriyle de asla hak aramazlar,
işlerine nasıl gelirse öyle söylerler."
(Mehmet Vehbi, Hülâsatü’i beyan, ilgili ayetlerin tefsiri)

Efendimiz (asm)’in ve Kur’an-ı Kerim’in bu mevzudaki tavrı,
hakikatperest olmadan yanadır.
Hayal, dinen haram olmadığı gibi zararlı da değildir.
Tasvip edilmeyen ve muzır olan hayalperest olmaktır.
Hayali olmayan insanın şair olması ve şiiri yakalaması muhal gibidir.
Hayal, yerine göre ibadet hükmüne geçebilir.
Hayal kurmak ve gaye-i hayal peşinde koşmak ayrıdır;
hayalperest olmak yine ayrıdır. Birincisi, zararsız hatta gereklidir;
fakat ikincisi muzırdır.

Hayallerin en önemli özelliği,
gerçekleşebilir olmalarıdır.
Hayal kurmak; insanın ufkunu açar,
ümidini kamçılar; ancak hayalperest olmak,
hayalle hakikati karıştırmak demektir. Hayalperest bir kimse,
hakikatten uzaklaşır ve böyle bir kimse,
kelimenin tam manasıyla şaşkın şaşkın dolaşır.
Kur’an, bu tavrı tasvip etmiyor.

Beğen

ömer y
Kayıt Tarihi:8 Kasım 2019 Cuma 09:05:39

KURAN'DA ŞIIR YAZISI'NA YORUM YAP
"Kuran'da Şiir" başlıklı yazı ile ilgili
düşüncelerinizi ve eleştirilerinizi diğer okuyucular ile paylaşın.


YORUMLAR
ömer y Yazının sahibi
8 Kasım 2019 Cuma 15:47:56
Ebu Davud'da İbnu Abbas (radıyalahu anhüma)'dan yapılan bir rivayet şöyledir: "Resûlullah (aleyhissalatu vesselam)'a bir bedevi geldi. (Dikkat çekici bir üslubla) konuşmaya başladı. Efendimiz (aleyhissalatu vesselam): "Şurası muhakkak ki beyanda sihir vardır, [şurası da muhakkak ki şiirde de hikmetler vardır" buyurdu."]

Cevap Yaz
levent taner
8 Kasım 2019 Cuma 15:03:02
Kıymetli hocam merhaba

Sizde şiirle meşgulsünüz

Üstat Necip Fazıl'da şiirle meşgul olmuş derin bir kalem erbabı idi

Elbette sanat için sanat anlayışıyla hak için sanat anlayışı farklılık arz eder

Sanat için sanat felsefesinde biçimsel bir kudretle insanları tavlayıp özde benliğin tüm olumsuzluklarını süsleyip püslemekte sanatsallığa dahil olmakta maalesef

Bir çöplüğü mükemmel resmetmekte buna dahildir ne yazık ki

Buna karşıt yönde toplum için sanat anlayışının gelişmesi boşuna değil

İnsanlık problemleri, toplumsal sorunlar, adalet, vicdan gibi ögeler egonun üstünde tutulur bu anlayışta

Ancak toplumcu şiirde de sanatsal kudret ve ihtişam zayıf kalır çok kez

Toplumsallık uğruna sanatsallık harcanır bir de bakmışsınız

Birde toplum için sanat formunda modern çağ sekülerizmi etkisiyle materyalist ve pozitivist eğilimler hakimdir

Sanat için sanat formasyonunda da irrasyonel ve sürrealist tutum hakim olur ve bir de bakarsınız şairin ne dediği anlaşılmaz, salt bir biçimsel kudretin hakimiyetinde insan benliğinin tüm tutarsızlıkları yedirilir şiire, soyut bir dille absürt temalar işlenir de işlenir

Bu anlamda aşkınlıkla sanatın yoğrulması da önem arz eder

Allah aşkı, dünyeviliğin yerilmesi, dindarlık, uhrevi alem gibi ögeler yüksek tutulur

Bu duygulara sahip sanatçı dünya hayatının haksızlık, adaletsizlik halleri karşısında da sesini yükseltir

Kimi edip ve düşünce adamlarının çağının vicdanı olmak tabir ettiği hal önem kazanır

Birde hocam, sanatın genelinde olan bir durum var

Sanat eseri gerçekliği resmeder, sunulan bir boyut bir karedir

Işığın prizmadan geçerken kırılması misalidir

Renkleri belirleyen nedir

Günün ve gecenin ya da mevsimlerin ışık ve pus durumu tayin etmez mi?

Aynı fiziki ortam yaz, kış, bahar, güz, yağmur, güneş, parçalı bulut, gece, alaca karanlık, zifiri karanlık hallerinde aynı rengi verir mi?

Şairin ya da genel olarak sanatçının sonlu prizmasıyla yaratanın zaviyesi aynı olabilir mi?

Sonlu olanın çerçevesi doğal olarak kendi çapı, ebadı kadardır

Mühim olan bunun ayrımında olsun sanatçı, narsist bir halet-i ruhiye geliştirmesin ve hakkı tanısın

Nihayet hocam

Yüreğinize, emeğinize, kaleminize, kelamınıza bereket

Kandiliniz mübarek olsun

Saygı ve selamlarımla...




2 cevap yazılmış Cevap Yaz


ömer y 8 Kasım 2019 Cuma 15:33:11
yazı uçar kalem kalır kandiliniz ve geceniz mubarek olsun
ömer y 8 Kasım 2019 Cuma 15:33:25
yazı uçar kalem kalır kandiliniz ve geceniz mubarek olsun
ccelayir
8 Kasım 2019 Cuma 13:16:05
:)

ccelayir tarafından 11/8/2019 1:25:05 PM zamanında düzenlenmiştir.

Cevap Yaz
Filiz Şahin.
8 Kasım 2019 Cuma 13:07:28
BU SURE NEDEN İNDİRİLMİŞ DİYE BAKSAYDINIZ KEŞKE

Şuara suresinin Konusu
Ağırlıklı olarak Allah’ın birliği, peygamberlik, vahiy ve âhiret inancı gibi konular ele alınmaktadır. Ayrıca Kur’ân-ı Kerîm’den, onun kaynağından, şanının yüceliğinden ve müşriklerin Kur’an karşısındaki tutumundan bahsedilmekte, örnek ve ibret alınması için bazı peygamberlerin kıssaları ve tebliğlerinden kesitler verilmektedir. Bu kıssalarda tarih sürecinde insan karakterinin değişmediğine, bu sebeple insanda gerçeği inkâr etme eğiliminin her dönemde görülebileceğine, insanoğlunun zenginlik, iktidar, nüfuz ve şöhret düşkünlüğüne, kitlesel kültür ve ideolojilere körü körüne bağlılığına dikkat çekilmektedir. Kur’an’ın bir şair tarafından meydana getirildiği iddiaları çürütülmekte; gerçeği kabul etmeyen dönemin şairleri yerilmekte, ancak mümin ve makbul şairlerin de bulunduğu ifade edilmektedir.



1 cevap yazılmış Cevap Yaz


muslumbayram 8 Kasım 2019 Cuma 13:17:09
harikasınız.... saygılarımla
muslumbayram
8 Kasım 2019 Cuma 12:21:02
UFKUNUZ(HAYALİNİZ) KADAR ŞAİRSİNİZ
VEDE YAZAR.... SAYGILARIMLA

Cevap Yaz
Aygün Deniz
8 Kasım 2019 Cuma 12:11:12
Güzel ders verici, bir yazı çok beğendim.Saygılar.

Cevap Yaz
Heidi
8 Kasım 2019 Cuma 12:02:17
Şairlerin bir kısmı sanatı sanat için yapıyorlar, ben birşey anlamıyorum.
Çünkü sıradan halkım.
Şiirin 1. kıtasında ne okumuştum, sonunda ne okudum haberim yok.
Kendi yaşadığını yazıyorsan, yazan için günlük oluyor o kadar.
Saygılarımla



Cevap Yaz
Nimetullah Şentürk
8 Kasım 2019 Cuma 10:01:13
Şiir haksızlara karşı durmaktır
Şiir mazlumlardan yana olmaktır
Şiir tank gibi düşmanı vurmaktır
İlahi, bayrak, vatan, destandır

Sevginin dili, mazlumun elidir
Yüreğe nefes, konuşan dilidir
Hastaya moral, zalime kuraldır
Şiir hasrete türkü, Türk'e ülküdür

Kaleminize, yüreğinize sağlık sağlık


Cevap Yaz
Nimetullah Şentürk
8 Kasım 2019 Cuma 10:00:57
Şiir haksızlara karşı durmaktır
Şiir mazlumlardan yana olmaktır
Şiir tank gibi düşmanı vurmaktır
İlahi, bayrak, vatan, destandır

Sevginin dili, mazlumun elidir
Yüreğe nefes, konuşan dilidir
Hastaya moral, zalime kuraldır
Şiir hasrete türkü, Türk'e ülküdür

Kaleminize, yüreğinize sağlık sağlık


Cevap Yaz
Nimetullah Şentürk
8 Kasım 2019 Cuma 10:00:55
Şiir haksızlara karşı durmaktır
Şiir mazlumlardan yana olmaktır
Şiir tank gibi düşmanı vurmaktır
İlahi, bayrak, vatan, destandır

Sevginin dili, mazlumun elidir
Yüreğe nefes, konuşan dilidir
Hastaya moral, zalime kuraldır
Şiir hasrete türkü, Türk'e ülküdür

Kaleminize, yüreğinize sağlık sağlık


Cevap Yaz
Edebiyatdefteri.com, 2016. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.

Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.
Edebiyatdefteri.com'u kullanarak Çerez Politikamızı kabul etmiş sayılırsınız.