sevdi
194 iiri ve 31 yazs kaytl Takip Et

Sanat perihan koca ile kadn kadna



SANATヌI PERンHAN KOCA ンLE KADIN KADINA

Sevgi ワnal/Efece Haber/ンstanbul

S.ワ: Sevgili Perihan KOCA, Efece Haber Gazetesi地in sanat eki Bir Demet Nergis i輅n 8 Mart Dnya Kadnlar Gn dolaysyla bir kadn sanatyla sylei yapma isteime yant verdiiniz i輅n ncelikle teekkr ederim. Bu sylei fikrinde ilk aklma gelen kadn sanat siz oldunuz. Nasl olmayasnz? Resim, iir, ke yazarl, gfte ve beste 軋lmalar, eserlerin icrasgibi sanatn bir輟k dalnda emek veriyorsunuz. Konumuzla ilgili olarak ilk sorum u olacak: Kadnn sizdeki tanm nedir?

P.K: Duygularn, retkenliin, disiplinin, estetiin, zverinin, efkatin, arzularn, retilerin ve renme tutkusunun yaama yansmasnn temsilidir kadn. Canda can besleyen, yreiyle yaam kucaklayan, gzelliin ve sevginin, ンnsann iki cinsinden birisi olan bedende can bulmasdr kadn.
Evde evinin kadn olup yaamn yap talarn ina eden mimardr. Darda zgveniyle duran, onurlu ban dik tutan, gnlyle gren, yreiyle saran asker postal giyendir kadn.
ンki cinsten oluan insann, dier yarsnn yzdr, yreidir, tamamlayandr.
Kadn emeiyle, bilgisiyle, grgsyle retendir. Eer sanatn bir dal ile de urayorsa emek veriyorsa ve/veya sanatn nda bulunuyorsa sanat olduu gibi, insan ve insanl ta輙andrandr.

S.ワ: Sanat kadn i輅n ne ifade eder, siz sanat kavramnn neresindesiniz?

P.K: Bireyin kendisini ifade etmesindeki en estetik ve zgr unsurdur sanat. Bu tanmmdan yola karak sanat ve zanaatin elbette kadn i輅n de kendini ifade etmede, retkenliini ortaya koymadaki nemini hassasiyetle vurgulamak isterim. Kadnlarmz kltr ve sanatta daima en n srada olmalarna ramen kamuya mal olmada ve/ veya kabul grmede biraz daha geride kalyorlar. Bu ksmen istem dahilinde olsa da, daha 輟k siyasi, ekonomik, sosyolojik veya dier nedenlerle vitrinlendirilen bir durumdur.
Varoluumuzdan gnmze kadar olan aktarmlarda sanat en kalc ve nemli taycdr. Nefes almak gibi hissederek akla soluklandm, disiplinle uyguladm, saygyla selam durduum bir kavram halini almtr bendeki sanat grgs.

S.ワ: Bir輟k dl aldnz bu geni sanat yelpazesi yolculuunda bir kadn sanat olarak sizi zorlayan koullar var m? Varsa neler?

P.K: Msadenizle bu sorunuza 荘Gzelliin, yetenein ve tannmln, bireye getirdii dl kadar cezas vardr鋳 diye yant vereceim. Tpl ztlklarn birbirini aa kard gibi zel vasflar tayan birinin de hareket zgrl o kadar azdr.
Hadi doadan rnek vereyim. Tavuz kuu muhteem tylere sahiptir ve her gren bir ty koparmak ister.
Gz nnde olduunuz zaman sanatnzda ve duruunuzda tavizkar deilseniz sizi olduunuz gibi alglamaktan 輟k kendisi gibi dnen davranan biri olarak grr ve yaklamlarda bulunurlar. Daha basit bir rnekleme yaparsak. Bir serginizde, iir sunumunuzda veya solo arknzda yapacanz ayak tkezlemesi, haprma, kahkaha, alama, sinirlenme yani insana dair olaan refleksler bir anda yaptnz tm sanat sunumunuzun (sanat gzelliktir. Dolaysyle gzelliinizin) nne ge軻rek glgeleyecektir. Baz a輙klarn, bilgisizliklerin, grgszlklerin ve hatta alkanla varan savunmas hazr tutumlarn, dikte edilen hallerin yansmalarnn yan sra, balbana sknt yaratan ve yaatan dier nemli hususlara da sohbetimiz aknda veya ayr bir zamanlamada ayrca deinmek isterim

S.ワ: Siz ayn zamanda bir annesiniz. Hatta anneannesiniz. Gfte ve bestesi size ait 輟cuk arklarnz da var. Bir anne, 輟cuklarn, zellikle erkek 輟cuklarn yetitirirken, toplumun gelecei, gelecekteki kadnlar adna nasl bir eitim yntemi uygulamaldr?

P.K: ヨncelikle cinsiyetine bakmakszn istek, arzularn ve davranlarn doru okuyup, doru eitip retirken, onlarn z gvene sahip, deerli bir birey olduklarn hissettirmeliyiz. Ayn zaman da kendi aklmzdan da karmamalyz. Onlardan nce domamz anne, baba, yetikin, eitmen olmamz bize stnlk hakkn vermez.
Yaammn bu aamasna kadar olan sre輻eki tm hususlarn i軻risinde nemle zerinde durduum husus, nce 輟cuumdan sonra 輟cuumun 輟cuundan rendiklerimdir. Umarm yaam yolculuumda gzlerimi kapatncaya kadar onlardan uzak kalp bu gzelliklerden, retilerden mahrum kalmam. Gerek kendi 輟cuum ve torunumdan, gerekse sosyal yaamda bulunduum gzlem ve yaanmlklarmn rn olarak, sizin de deindiiniz gibi 輟cuk arklar 軋lmalarmn yan sra henz yaynlanmam ve zerinde 軋ltm 輟cuk kitaplarm var.
Sorunuzu biraz daha detaylandrsak; Birer birey olan 輟cuklarmz ne bir cinsini dierinden stn ne de noksan grmeliyiz. Hi軛ir cins dierinden ayrcalkl deildir. Erkek 輟cuklarn aam, paam evimin k錮k erkei gibi sorumsuzca sfatlarla 軋rpk kiiliklere brndrmemeli. ンlerleyen zamanda bi輅len bu rollerinin gereini en ac bi輅mde fatura edeceklerdir. Dier taraftan kz 輟cuklarn da ama sen kzsn diye sze balayan kstlamalarla edilgen klmamal. Minicik bedenlerine gelinlikler giydirip travmatikroller bi輅lmemeli. Unutmamal ki bir insan yetitiriyoruz, muhtelif roller bi輅lmi elbiseler giydirilen birer kader mahkumu insanck yetitirip topluma ve insala musallat kii deil.

S.ワ: Sizin insanlar cinsiyet olarak deil, sadece ekil olarak birbirinden ayrt etme noktasndaki hassasiyetinizi konuk olduunuz televizyon programlarndan dile getirdiinize 輟k tank oldum. Buradan yola karak 8 Mart Dnya Kadnlar Gn kavram size ne ifade ediyor?

P.K. Bu konudaki hassasiyetimi dikkatle vurguladnz i輅n teekkr ediyorum. Evet ekil olarak kadn yada erkek cinsinden biri olan, dnen, muhakeme eden, konuan, kefeden, eitilen/eiten, renen, reten, tketen duygularn ifade edebilen, seven, dostluk, arkadalk ruhunu tayabilen, 軻itli donanm ve yeteneklere sahip birer insanz.
Emein, eitliin, adaletin ve insan olmann gereini estetikle, diren ve disiplinle hatrlanp anlan bir gnn her ik cins tarafndan sevgiyle kutlayaca bir gn olarak gryorum. Mustafa Kemal Atatrk逓n kadnlar i輅n syledii deerli szlerinden biri olan 荘Dnya壇a hi軛ir milletin kadn, milletini kurtulua ve zafere gtrmekte, Anadolu kadnndan daha fazla 軋ltm diyemez鋳 szlerini doru okuyup, doru kavrayp uygularsak 8 Martn nem ve gereini bir o kadar samimi ve gnlden yerine getirmi oluruz.

S.ワ: Resim 軋lmalarnz fantastik. ヨzellikle benim 輟k beendiim at temas arlkl eserlerinizden burada bahsetmeden ge軻meyeceim. Baarl bir ressam olarak kadnlara kendilerini ifade etmek i輅n resim sanatna ynlenmelerini nerir misiniz? Bugn 軋resizlikle bouan bir輟k kadn olduunu biliyoruz. Her kadn resme ynelebilir mi? Onlarn ruhlarn saaltma aracl yapmakta resim ne derece etkili olur?

P.K: Kadnlarmz sanatn hangi alan olur ise olsun mutlaka biri ile kendilerini zebginletirmelidirler. Bu amatrce olabilir, zanaat 軋lmas olabilir veya retilen bir sanat eserini izleme, ziyaret yada seslendirme ile de olabilir. Hangisini olanaklar l錮snde ger軻kletirebiliyorlar ise mutlaka zaman ayrp kendilerine o frsat vermeliler. Yaplan her rn sanat eseri nitelii tamayabilir ama sanat ile soluklanmaya tayaca mutlaktr.
Toplumlarda bir uctan bir uca en geni kitlelerce; Sanatn en kolay ulalan, uygulanan, retileni ve icra edileni mziktir. Bunu dier sanat dallar takip eder. Biraz iddial bir sylem olarak grebilirsiniz belki bu szm ama okuma yazma bilmeyen, eli kalem, fr軋 tutmayan iitme duyusu (i輳el ve iiterek) bir trknn bir arknn namesini ruh haline gre durumlarda mrldanrlar. Bir dernek, gnll evi yadar kuruluta toplu itiraklarde bulunamyorsa kendisine bir ark smarlar keyifle okur yreini ferahlatrken ruhunu besler.
荘 Sanatn btn dallar birbirini tamamlar鋳 grndeyim. Bir resmin i輅nde mzik, iir, ritim vardr. Bir mziin i輅nde de resim, ritim, iir vardr.
Bir輟k sanat dalnn i軻risinden resime ynelimlerde ise ruhun renklenii bir baka boyuta ular. Renklerle ruha dokunurken desenlerle vcut bulan kurgular vardr. Buradan yola karak sorunuza cevabm yle tamamlamak isterim. Dileyen her kadn resime ynelebilir yetenei l錮snde rnler ortaya koyarken kendinden olan tuvale yanstr. Bu da beraberinde, kendi i輳el yolculuunda yapt seyahetten heybesine koyduu mutluluu 軻r軻veleyerek grsel hale getirecei gibi ruhunu enlendirir.

S.ワ: Sizin, 鉄anat eserini anlatmaya 軋lmamal. Eser kendini ifade ederken sz susar, sanat eseriyle konuur,敗znzle badatrarak duygularnz, dncelerinizidaha rahat ifade etmek i輅n eserlerinizde fantastik 軋lmay tercih ettiinizi dnyorum. Yanlyor muyum? Eserlerinizin fantastik olmasnn nedeni nedir?

P.K: Kendimden bahsetmek en zorlandm husustur. Zira sizinde deindiiniz gibi sanatmda ortaya koyduum rnlerle konumak kendimi ifade etmede birincil duruumdur. Benim i輅n zellikle bilin輙i bir se輅m deildi Fantastik Realist 軋lmalar yapmak. Kendiliinden vcuda gelen bir durum, bir ileyi, bir doutur. Yaamn ger軻inde grnen ve grnmeyen durum, hal, varlk ( burada kast salt ruhsal geler deil, mikroskobik bak ile grnebilenlerdir de) ve duyumsamalarn, desenlerle vcut bulmasnda en etkin bir yolculuktur Fantastik Realizm. Bu slubum resimlerimde olduu gibi, iir ve mzik 軋lmalarma da yansr. Grnen bir duyguyu, cisimi, doay grnd gibi deilde benim grdm gibi ilemek beni daha 輟k ben yapyor ve beni daha 輟k 軋lmalarma yanstyor. ヌalmalarmn sanat dalndaki karln imdilik Fantastik Realizm olarak adlandryorum.

S.ワ: Erkek egemen bir dnyada yayoruz. ワlkemizde de bu basky 輟k ynl hissetmekteyiz. Baskya kar hazrlanan sosyal projeler, kadnn bir birey olarak kabul grmesi konusunda yeteri kadar etkin olabiliyorlar m? Olamyorsa sebepleri nelerdir? Hangi nlemlerle biraz olsun kadnlar rahat edebilirler?

P.K: Bal bana derinlikler tayan 輟k boyutlu irdelenmesi gereken bir durumdur bu aslnda. En zetle nce kadnlarmz kendilerini bilmeli, tanmal, duruuyla tavrn ve kararlln ortaya koymaldr. Kadnlarmz hemcinslerini duygusal tepkilerle, hissi ithamlarla ypratmamal. Kendilerini ve bakalarn olduu gibi grmeli, tekiletirmemelidir. Yani en acmaszca bir sylem ile nce kendimizi deitirmeli, dntrmeliyiz. Evrilmeli, silkinip kendimize gelmeli, gcmz, zekamz, yapabileceklerimizi kendimize gstermeliyiz. Yani kendimizin donanmn gzden ge輅rip yaplandrmalyz. Kendini yaplandran bir kadn ailesini, ailesini yaplandran bir kadn mahallesini, mahallesini yaplandran bir kadn bir kenti, kenti yaplandran bir kadn bir lkeyi yaplandrr. Bunu yaparken de erkek cinsini de beraberinde yaplandrr, insanl taclandrr. Kendisi i輅n tercih edileni itirazsz kabul edip, kader diye sineye 軻kmek yerine, stesinden gelmede kiisel ve dayanma ile ekillendirmelidir. Byle bir iradeye dnen kadn hangi frtna savurur, hangi kasrga srkler, hangi sel nne katar, hangi bask boyun edirirki.
Kadnlarmz, insan denen varln dier yars kadnlarmz iyi ki varsnz ve iyi ki ben de kadnm. Hani bazen derler ya bir daha dnyaya gelsem erkek olarak gelmek isterdim diye. Ne byk hakszlk ( Burada kendini erkek hisseden veya dier zel hususlar darda tutuyorum) kendilerine yaptklar ne byk zarar. ンnsan olmak muhteem bir ey, kadn olmak muhteemliin bir yars.

S.ワ:Gfte Renginde ゙iir Ritminde kitabnzdaki iirlerinizin 輟u insanla 軋r, doaya, insana, sevgi sayg zerine. Dergilerdeki ke yazlarnzdaki temalar da ayn dorultuda olduu gibi dier eserlerinizde de duygularnz o ynde ifade ettiinizi gryoruz. Bu yorumuma ilave edeceiniz neler olabilir?

P.K: ヨzetleyerek, damtarak ortaya koyduunuz szlerinizle onurlandm, mutlandm, umutlandm Sevgi hanm, teekkr ediyorum. ンnsan olmann ve insanln gereini en yaygn, se輒in ve uygulanr haliyle grmek, duymak, yaamak ve yaanmlna tanklk etmek ve hatta bir zerre kadar da olsa katkda bulunmak benim insanlmn, sanatmn borcudur, vazifesidir. Hem sradan bir insan olarak hem de sanat olarak tadm sorumluluklarm, sevgiyle, saygyla, akla hissederken disiplinle, emekle ortaya koymak hem sanatmda nefes aldryor hem insan duruumda soluklandryor. Ne mutlu insan olabilene ve insan kalabilene. Ne mutlu gzel lkemin yrei gzel insanna. Ne mutlu ayn evreni paylatmz, ayn atmosferde farkl lkelerde yaadmz insan kalabilen tm insanla. Ve ne mutlu sanatn nda buluanlara. Bu vesile ile beni sanatn nda, bu anlaml gnde okuyucular ile bulturan gzel gnlnze O Gnden Sonra ゙iirimin iki drtl ile teekkr ediyorum.

Bir kadn bedeni tad seni
Kanyla canyla bytt seni
Gsnde doyurdu uyuttu seni
Koluna ald o gnden sonra

Kalbine aldn kadnd senin
Derdini a輻n kadnd senin
Koynunda yattn kadnd senin
Dnyaya geldiin o gnden sonra

Sizin ile birlikte tm kadnlarmzn ve kadnlarmz ile birlikte yol alan erkeklerimizin yani insanlarn 08 Mart Kadnlar Gn地 kutluyor, gzellikler diliyorum.

S.ワ: Sevgili Perihan KOCA, sizin de gnnz kutlu olsun. Sanat yaamnzdaki baarlarnzn devaml olaca muhakkak. Nice eserlere ve aldnz dllere katlacak nice dllere dileiyle bu sylei ve doyurucu yantlarnz i輅n 輟k teekkr ederim. Sevgiyle kaln.

Been

sevdi
Kayt Tarihi:17 Mart 2019 Pazar 23:07:13

SANATヌI PERンHAN KOCA ンLE KADIN KADINA YAZISI'NA YORUM YAP
"SANATヌI PERンHAN KOCA ンLE KADIN KADINA " balkl yaz ile ilgili
dncelerinizi ve eletirilerinizi dier okuyucular ile paylan.


YORUMLAR


Henz yorum yaplmam.

Edebiyatdefteri.com, 2016. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakk, aksi ayrca belirtilmedii srece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan iir ve yazlarn telif haklar air ve yazarlarn kendilerine veya yetki verdikleri kiilere aittir. Sitemiz hi bir ekilde k穩 amac gtmemektedir ve sitemizde yer alan tm materyaller yalnzca bilgilendirme ve eitim amacyla sunulmaktadr.

Sitemizde yer alan iirler, ykler ve dier eserlerin telif haklar yazarlarn kendilerine veya yetki verdikleri kiilere aittir. Eserlerin izin alnmadan kopyalanmas ve kullanlmas 5846 sayl Fikir ve Sanat Eserleri Yasasna gre su輻ur. Ayrca sitemiz Telif Haklar kanuna gre korunmaktadr. Herhangi bir zelliinin ksmende olsa kullanlmas ya da kopyalanmas su輻ur.