Şaban Aktaş (Homerotik)
2477 şiiri ve 259 yazısı kayıtlı Takip Et

Şiirde şekil disiplini



ŞİİRDE ŞEKİL DİSİPLİNİ



Yıllar önce çok sevdiğim bir Alman bayan arkadaşım( G.T.) vardı. Resim yapmaktan büyük bir haz duyar ve tablolarını nasıl yaptığı hakkında bana uzun uzun açıklamalar yapardı. Mesleğim olan rehberliğimin gereği olarak, onun ile çok geziler yaptık. Bazı gezilere ise benim ehliyetim olmasa bile bir arabam vardı ve onun ile özel turlar da yaptık.

1997 yaz aylarında, unutamadığım, birlikte yaptığımız geziler arasında, Olimpos Yanartaş , Batık Kent Kekova, Myra, Kaş, Ksanthos Patara, Limyra Arikanda, Elmalı, Karacaören barajı, Isparta , Eğirdir, Zindan Mağarası, Kuzukulağı Yaylası, Adada antik kenti, Yazılı Kanyon, Gölcük krater Gölü İbradı- Üzümdere Vadisi, Beyşehir Gölü, Eşrefolu Camii, Eflâtunpınar, Yalvaç - Pisidya Antiocheia’sı Men Tapınağı, Çatalhöyük, Konya, Afyon-Işıklı Göl, Pamukkale, Efes, Meryemana, Afrodisyas, Kapadokya, Tuz Gölü, Anadolu Medeniyetleri Müzesi gibi her biri ayrı bir kültür ve doğa hazinesi olan çok sayıda yer vardır. Tarihi taşından, çiçekleri bakışından , ve dostluğun ne demek olduğunu, aşkı, cömertliği, bu arkadaşımdan öğrendim desem, katışıkısız bir gerçeğidir bu yaşantımın ve bunları yaşamış olmaktan büyük bir mutluluk ve derin bir haz duyarım ne zaman onu ansam. Beraberlikler insanı sevgi, dostluk, bilgi ve kültür ile besler ise daha bir anlam kazanıyor insan için.

Kim bilir kaç kez deklanşöre basmışızdır kuş, çiçek , böcek, kaç kez gökte yıldızları birlikte seyrederek burçlardan ve ışığın insan ruhundaki etkisinden sevgiyle sözetmişizdir?! Yalnız söz değil, ruh ikizi gibi kaynaşmışızdır da..
Hele bir geceyarısı dolunay ve Sönmez Ateşin alevlerinin arasında gezinen akrepler, defne dallarında bir baykuş öterken, bir bayan kuş tüm çıplaklığıyla yüreğinin insan sıcaklığını bıraktı geceye..
Yanartaş koyunun, azurit renkli çakıltaşları gözümüzde, denizin tuzu dilimizde kaldı..
Sımsıcak yakıcı alevleri yeri dibinden tenimize püskürten yalnızca ejderha Chimaira değil, ruhumuzun derinliğinden fışkıran o büyük sevgi ateşiydi, ‘’şarabın içindeki şiir’’ ortaya çıktı o gece..

O güzel insanın bana söylediklerin resim sanatına dair unutulmazları arasında, kendisinin gözlerini adeta yumarcasına resim yaparken hiç bir şey tasavvur etmeden, renklere daldırdığı fırçasını eli gibi kullanıp, spontane biçimde içinden geldiği gibi elinin hareketini yüreğini ritmine bırakarak tuvaline düşürmesiydi. ancak daha sonra neler yaptığına bakarak yorumluyordu tablolarını ve son derece ilginç motifler çıkıyordu desen desen ortaya; resim içten duyulan renk ahenk ve ritimdir, yüreğin rengidir.

Şiire ilişkin ise şöyle bir anımız olmuştu: Bir gün yazdığım şiiri kağıdı ile birlikte elimden aldı ve şiir tam ortadan ikiye katladı, bir süre inceleyip bana şunları söylemişti, ‘’Bak , şiir yukarıdan aşağıya doğru yazar iken, bir kavis ile sağa doğru eğilip gitmiş, fakat bu dünyanın dönerken katetttiği eğri çizgiye benziyor ve şiir doğan ile benzeşiyor, ruhunun ahengi yüreğinin ritmi ile örtüşüyor, çünkü alttaki dizeler ile üstteki dizeler birbiri ile çakışıyor boyları, aralıkları mesafeleri aynı bu da bunu güzel bir şiir olduğunun kanıtı demişti.
Bu sözler benim için büyük bir ders niteliğinde idi ve kazındı belleğime o gün bugündür, yazdığım şiirlerde, ‘’ ŞİİRDE ŞEKİL DİSİPLİNİ’’ olarak kavramlaştırdığım bir deyimin de süzgecinden geçiririm yazdıklarımı ve nerede bir uzunluk, kısalık üstten alta bir çakışmazluk var ise orada gerek ten, gerek doku, gerek ise kan uyuşmazlığı vardır nazarımda ve çıkıntıları törpüleyip rendeler belki de keser atarım, eksiğine gediğine dolgu yaparım ve şiir daha bir şiir olur...

Bir defasında bir pınardan suyun akışını seyrederken, ‘’ İyi bak, dinle o sesi!’’ demişti dikkatlice dinledim, baktım uzun uzun, su iki defa kısa kısa püskürüyor ise yerinde dibinden bir defa kısa kısa püskürüyordu ve adeta dünyanın da arzın merkezine gömülü bir yüreği vardı su diye içtiğimiz bizim dünyamızın yürek sularıydı...

Yine bir defasında, Isparta yaylalarında gezerken, yolumuz Kuzukulağı Yaylası’na düştü; nice tozlu yolları kıvrım kıvrım sarıp, sarp doruklara tırmandığımızda düzlükte bir çobana teyzeye rastladık. İpini eğirip duruyordu o da Eğir/dur , Anamas yaylalarına yakın bir başka yaylada. Doruktaki düzlükte bir yaşlı çam ağacı görmüştük. Gövdesi hayli yüksek, dalları gökten ateşi çalan Prometheus’un kolları gibi güçlü ve koyu yeşildi. Fakat bu ağacın tepesine düşen bir yıldırım ağacın özünü tepeden tırnağa kendi çırasıyla yakıp, simsiyah bir oyuk bırakmıştı dev gibi güçlü çam ağacının gövdesinde, gitti o ağaca dokundu ve bir süre sessizlik içinde öylece kalıp, sonra bana ‘’Gel, sen de dokun bu ağaca ve içinden geçenleri seslen!’’ dedi . Dediğini yaptım. ve ‘’Yıldırımlar içti özümü’’ dizesi buradan çıktı. O zamanlar işte ezoterik öğretiler ve biyoenerji üzerine daha da yoğunlaştım ve kitaplardan bu konuları araştırdım. Beyine verilen komutların, bir ağaçtan dilek dilemenin önemini diyebilirim ki o zaman daha iyi idrak ettim. Akseki istikametinden Seydişehir’e doğru giderken görkemli bir sedir ağacının altında dilek de tutmuştuk.

Sevgili dostum; neler ne çok güzellikler yaşadık ve ne çok güzel şeyler öğrettin bana.. .

Daha sonraları şiire dair düşüncelerimi arasında yazdım, yüreğimizin hareketine bağlı olarak kanımızda yayılan nabzımızın hareketi bir sinüs hareketidir, denizin dalgalarının rüzgâr ile yayılırken yaptığı dalga hareketleri de bir sinüs hareketidir. Bu ritim, bu ahenk insanları her zaman bir büyük aşkla büyülemiştir.

Bu neden ile derim ki, şiiri yazmak kadar şiiri yaşamak da önemlidir; bazı şeyler salt yazarak değil yaşayarak birebir öğrenilir.. Belki de çok okuyan, çok yazan değil, çok gezen biliyordur kimbilir?!

Akşam ezanı okunuyor, şiirle kalınız sağlıcakla sevgili dostlar...

Şaban Aktaş
11.01.2019 - 19.29 / Antalya

Fotoğraf: Şaban AKTAŞ
Sarımsaklı Koyu- 12.11.2018

AYVALIK - TR

Beğen

Şaban Aktaş (Homerotik)
Kayıt Tarihi:11 Ocak 2019 Cuma 19:55:56

ŞİİRDE ŞEKİL DİSİPLİNİ YAZISI'NA YORUM YAP
"ŞİİRDE ŞEKİL DİSİPLİNİ " başlıklı yazı ile ilgili
düşüncelerinizi ve eleştirilerinizi diğer okuyucular ile paylaşın.


YORUMLAR

Okuduğunuz yorum yazar tarafından etkili yorum olarak seçilmiştir.
Filiz Şahin.
11 Ocak 2019 Cuma 22:29:29
nefis bir yazı bu
dingin rengarenk dolu dolu bir daha okurum ben bu yazınızı okudum ama sanki yer yer içine girdim çam ağacı, pınarda ki su sesi
şiirde elbet şekil önemlidir ama şu an yazının keyfini sürmeliyim

kısaca şair şiiri bölümlere halinde ve görsel şölene çevirerek sunarsa hem okurun gözü hem gönlü şenlenir işi kolaylaşır şiiri çözümlerken zorlanmaz

saygı sunuyorum ve çok teşekkür ediyorum

1 cevap yazılmış Cevap Yaz


Şaban Aktaş (Homerotik) 13 Ocak 2019 Pazar 00:26:12
Değerli Filiz hanım, çok nazik incesiniz. Duyarlılığınız için candan teşekkürler.

Yine bir defasında, Isparta yaylalarında gezerken, yolumuz Kuzukulağı Yaylası’na düştü; nice tozlu yolları kıvrım kıvrım sarıp, sarp doruklara tırmandığımızda düzlükte bir çobana teyzeye rastladık. İpini eğirip duruyordu o da Eğir/dur , Anamas yaylalarına yakın bir başka yaylada. Doruktaki düzlükte bir yaşlı çam ağacı görmüştük. Gövdesi hayli yüksek, dalları gökten ateşi çalan Prometheus’un kolları gibi güçlü ve koyu yeşildi. Fakat bu ağacın tepesine düşen bir yıldırım ağacın özünü tepeden tırnağa kendi çırasıyla yakıp, simsiyah bir oyuk bırakmıştı dev gibi güçlü çam ağacının gövdesinde, gitti o ağaca dokundu ve bir süre sessizlik içinde öylece kalıp, sonra bana ‘’Gel, sen de dokun bu ağaca ve içinden geçenleri seslen!’’ dedi . Dediğini yaptım. ve ‘’Yıldırımlar içti özümü’’ dizesi buradan çıktı.

O zamanlar işte ezoterik öğretiler ve biyoenerji üzerine daha da yoğunlaştım ve kitaplardan bu konuları araştırdım. Beyine verilen komutların, bir ağaçtan dilek dilemenin önemini diyebilirim ki o zaman daha iyi idrak ettim. Akseki istikametinden Seydişehir’e doğru giderken görkemli bir sedir ağacının altında dilek de tutmuştuk.


Şaban Aktaş (Homerotik) tarafından 1/11/2019 9:02:17 PM zamanında düzenlenmiştir.

1 cevap yazılmış Cevap Yaz


arıkan Yazının sahibi 11 Ocak 2019 Cuma 21:43:04

insan bazı duyguları görerek değil , hissettiği zaman anlıyor , dünyada her maddenin bir titreşim özelliği var, ağacın bile etrafına verdiği enerji bile insanın ruhuna dokunur . ve doğrudur dağların bile kutsal ağırlıklarını bilsek ona aşık binlerce dağcının neden uç noktalara gidip huzur bulduklarını daha iyi anlarız hep bir enerji bütünlüğü havaya yağdığı görülmez manyetik etti ve dünyanın iç çekirdeğinden ulaşan manyetik etti bile kuşlara yön veriyor , benim merak ettiğim enerjiyi insan nasıl tanıması ve sekil vermesi ona kullanma acısından sizin dediğiniz bio enerji herkezde olmuyormuş genelde kan ve genetik olarak bir özellik , ve insandaki bir organ ki Epifiz Bezi öğrendim araştırdım çok ilginç geldi bana araştırmış iseniz bilirsiniz özelliklerini sizden de öğrenmek isterim , ve ezoterik öğretiler roman yazılsa inanın sayfalar yetmez , çok derin mevzular , insanı başka bir aleme götürür .

bu anıda güzelmiş usta içten ruhun aydınlatılması gibi huzurun görülmeyen ruha enerji geçişleri gibi insan mutlu olur , bir kedide bile stres alma özelliği var . ben o yüzden kedilerinden huzur ve enerji alırım...

saygımla usta

arıkan
11 Ocak 2019 Cuma 20:17:15
şiirin okuyana etkisi ve anlamındaki duygunun renklerini gören bilir tadını öğle çok çeşitli anlamları var ki şiirin bir kalıba yada şu gibi olması adına türev bulanamaz , şiir özgürlük meşalesi gibidir , ne amaç güder nede bir yolun ayrımıdır , istek ve özel bir yankı biçimidir , gören yüreği ile anlar , göremeyen biçim sunar ama amaç anlaşılmak olsun , her daim şiir bir şeyler öğretir ustasına , ben hala öğreniyorum bir çırak olarak

usta yüreğine sağlık güzel bilgiler ve iyi anı okudum :) saygı ile

1 cevap yazılmış Cevap Yaz


Şaban Aktaş (Homerotik) 11 Ocak 2019 Cuma 21:01:16
Teşekkür ediyorum, saygılar bilmukabele..
Edebiyatdefteri.com, 2016. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.

Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.