Söylediklerinizi duyurmak için kimseyi kolundan tutmayınız ; Zira insanlar sizi dinlemeye arzulu değillerse, onları tutacak yerde çenenizi tutmanız daha hayırlıdır.-- Chesterfield
[Paylaş]
Hegel, Napolyon`u atının sırtında görünce onu Geist zannetmişti. Marx ise proleteryada aynı şeyi gördü. İşte tam buna Benjamin mesih diyordu, mesihçi düşünce diyordu. Belki de Batı mesihçi düşünce diyordu. Belki de Batı düşüncesi başından beri hep aynı şeyin peşindeydi. Ortaçağdan modernliğe geçerken bu düşünce ana eksenini değiştirmedi, sadece hedefe varmak için kullandığı araçları değiştirdi. Gö..»»
Geçtiğimiz yüzyılın en büyük düşünürlerinden Walter Benjamin`in kırk yaşında yazmaya başladığı Bin Dokuz Yüzlerin Başında Berlin`deki Çocukluk, onun kendi çocukluğunu hangi bakış açısından gördüğünün ipuçlarını veriyor. Benjamin`in "fotoğraflı özyaşamöyküsü" olarak tanımladığı bu kitabı oluşturan kısa düzyazı metinler, salt kişisel bilgiler içermenin öte..»»
Walter Benjamin`in 1900`lerde Berlin`de Çocukluk (Berliner Kindheit um Neunzehnhundert) adlı kitabı, 20.yüzyılın en güzel anı kitaplarındandır. Tek Yön (Einbahnstrasse) kitabında da yine çocuklar ve çocuklukla içli dışlıdır. Walter Benjamin, gençlik hareketi, burjuva ve proleter çocuk eğitimi, oyun ve oyuncak konularını hep yeniden ele almış, geçnlik ile..»»
Tükendi. “Walter Benjamin` bu kitapta incelenen Alman Faşizminin Kuramları`yla kendi tarihsel döneminde yaşadığı faşizm olgusunu açıklığa kavuşturmaya çalışıyor. Benjamin`e göre, `faşizmin, oluşumu da, topluma kendini kabul ettirebilmesi de modern toplumların kültür yaşamının kendi işleyişinden ve işleyişinden yararlanarak olmaktadır. Ya..»»
Walter Benjamin 1926 yılı sonunda, kısa bir tatil aşkı yaşamış olduğu Bolşevik aktris ve eğitimci Asja Lacis`in bir ruhsal rahatsızlık geçirdiği haberi üzerine, yaklaşık iki ay kalacağı Moskova`ya gitti. Sovyet kültürel politikasında Stalinizasyonun başladığı bir dönemdi bu; herşey yeniden yapılanıyordu, "kamusal yaşamın gerilimleri öylesine büyüktü ki, özel yaşam tamamen tıkanmış" görünüyordu. Ru..»»
Bu ana kadar hep galip gelenler, bugün hükmedenlerin altta kalanları çiğneyerek ilerlediği zafer alayında yerlerini alırlar. Her zamanki gibi ganimetler de alayla birlikte taşınır. Kültürel zenginlik denir bunlara...
Kültürel zenginlikler, hiç istisnasız dehşet duygusuna kapılmadan düşünülemeyecek bir kökene sahiptir. Varlıklar..»»
...Çalışmanın bütününe yakın bölümünde kendine özgü ve "mozayik" yöntemi diye adlandırılabilecek bir yöntemi uygulayan Benjamin, bütün bir dönemin kültür tarihini, genelde dikkat edilmeyen ayrıntılardan (döşeme biçimlerinden, giysilerden, akşam saatlerinin iş dönüşü kalabalığından, dedektif romanlarından, sokakların ışıklandırılmasından vb.) yola çıkarak, geliştirdiği kavramları ve dünya görüşü..»»
Benjamin Seçkisi`nin 3. basımı bu. 1993`te ilk yayımlanırken Türkçe`de pek az çevirisi vardı Benjamin`in. Yapıtına giriş niteliğinde en önemli ve tipik saydığımız metinleri biraraya getirmiş, 20. yüzyılın bizce en ilginç, en ilham verici düşünürünü tanıtmayı amaçlamıştık.
Son Bakışta Aşk`ın bugünkü okurları daha şanslı çünkü artık Pasajlar`la, Moskova Günlüğü`yle sürdürebilirler Benjam..»»
20. Yüzyıl`ın en büyük dünüşürlerinden, kültür tarihçisi ve eleştirmen Walter Benjamin`in yaşamöyküsü, yazılarında "ben" sözcüğünü kullanmamayı bir yararlılık olarak gören yazarın dünyasını bütün yönleriyle gözler önüne seriyor. Benjamin`in Berlin`de geçen çocukluğu, üniversitede arkadaşlarıyla oluşturduğu gençlik hareketi, doçentlik tezinin reddedilmesi, "tanıdığım en mükemmel kadınlardan bir..»»
Benjamin`in söylediklerinde ve yazdıklarında düşünce, sanki masal ve çocuk kitaplarının vaatlerini -kaba bir olgunlukla reddetmek yerine- olduğu gibi alıyor ve böylece bu vaatlerin gerçekleşmesi anlışılır oluyordu. "Onunla ilgili bilgi edinen herkes, tıpkı kilitli kapıların çatlaklarından neol ağacının ışığını gören bir çocuk gibi hissederdi kendini. Ama bu ışık aynı zamanda aklın ışığı olarak..»»
Edebiyatdefteri.com, 2024. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.
Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.
Edebiyat -
Şiirler -
Kitap
Sitemizde daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerez kullanılmaktadır.