Bu "Kılavuz", birkaç görevi birden üstlenmeye çalışmaktadır: "Varlık ve Zaman"a dair hem bir sözlük, hem bir sinopsis, hem bir kavramlar açıklaması ve hem de kısa bir yayım öyküsü özeti olması maksadıyla hazırlanmıştır. Amacı, yazarın yine Agora Kitaplığı`ndan çıkan "Varlık ve Zaman" kitabını Türkçe`ye çevirme sürecine teknik ve terminolojik bakımdan destek olmasıdır. "Kılavuz"un ağırlığını, 28..»»
Nejat Bozkurt yapıtında 20. yüzyılın genişçe bir bölümünün başlıca filozoflarını ve onların felsefi dizgelerini bir araya toplamıştır. Yazar yapıtında söylemlerini tamamlamış düşünürlerin felsefe dizgelerini ele alarak onları teknik ayrıntılara girmeden geniş bir kesimin anlayacağı bir biçimde aktarmıştır. Öğretmenin yanında eleştirel düşündürmeyi de amaçlayan bu çalışmada, düşünürlere ve dizgeler..»»
Descartes'ın 'Düşünüyorum, öyleyse varım'ı, Sokrates'in yöntemi, Hegel'in diyalektiği, Russell'ın paradoksu, Heidegger'in hiçliği... Tabii ki, hepsinin ne anlama geldiğini biliyorsunuz. Yani, muhakkak hepsini duymuşsunuzdur. Ama bu felsefe kavramları hakkında bir akşam yemeğinde tartışmaya katılabilecek ya da felsefi bilginizle bir bar sohbetinde göz kamaştırabilecek kadar bilgi sahibi misiniz?
..»»
Felsefe uğraşından Aristoteles`in eline hemen hemen hiçbir şey geçmemiştir. Ama O, bütün Batı, hatta İslam uygarlığı felsefesinin temelini atmıştır. O`na rasyonel ve bilimsel bir dünya borçluyuz. Felsefeyi işimize yarar hale getirmeye çalışan Paul Strathern, Aristoteles felsefesini bütün akademik çalışmalardan uzak bir şekilde bize sunmaktadır.
Yazara göre Aristoteles`in sistematik metodu ve ..»»
Rene Descartes çocukluğunun büyük bölümünü yalnızlık içinde geçirdi. Bu hayatının geri kalanını da şekillendirdi; Descartes yalnızlığını sürdürdü. Sonsuz yalnız saatlerin karı şu oldu: "Düşünüyorum, öyleyse varım." Descartes bunu söyledi ve ütün felsefeyi değiştirdi. O varoluşunu düşünceleriyle kanıtlayabileceğini keşfetti. İnanışına göre bu içsel bilgi esas gerçeklikti. Dış etkenler insanı beyhud..»»
Hegel ciddiye alınmak istiyordu; sonuçta bu isteği gerçekleşir de. Onun düşünsel armağanı tüm Avrupa`ya yayılır.
Hegel`in felsefesi çağın arzularını yerine getirir. Disiplin ve düzen inancı, istekli ve yoğun çalışma, acının şifalı gücü.
Daha sonra Avrupa bu motivasyonu unutup durağanlaşır. Ama bundan hergün giydiği sarı-gri ceketi içindeki hamur suratlı profesör sorumlu tutulamaz. Doğrusu, Hegel..»»
Kierkagaard akademik anlamda gerçek bir filozof değildi. Buna rağmen, birçok insanın felsefeden beklediği şeyi üretti. Dünya hakkında yazmadı, hayat hakkında yazdı -nasıl yaşadığımız, nasıl yaşamayı seçtiğimiz hakkında. Konusu birey ve onun varoluşuydu: “Varolan varlık.” Kierkegaard’ın görüşüne göre bu tamamen öznel varlık, neden, mantık, felsefi sistemler ve hatta “psikolojinin bahanelerinin” men..»»
Çinliler 1949`daki Devrim`e kadar Konfüçyus`un öğretisine uygun yaşadılar.
Çin yaşam felsefesi Konfüçyusçulukla içiçe geçtiği için Çinliler düşünsel ve ahlaki bütünlük gösteren bir toplum olarak yaşadılar. Konfüçyus`un söyledikleri öylesine formüle edilmiştir ki, onun yolundan gidenlere yorum için geniş bir alan kalmıştır. Örneğin, "gerçek, ister kendini yaysın, isterse de yok etsin, `amaç` o..»»
Nietzsche tehlikeli bir deli miydi? Yoksa dünyanın en zeki insanı mı? Düşünsel alanda - ama maalesef sadece o alanda değil - üstinsan (Übermensch) düşüncesini ortaya atan kişi olarak kendinden çok söz ettirdi. Ama gerçekte o, bir ucuz otel odasından diğerine yerleşen hasta bir akademisyendi. Üstinsan`dan yola çıkan Clarck Kent, popkültürüne mal olmuş, iyi bir dünya için kötülere karşı savaşan komi..»»
Hükümdar Dionysios, Platon gibi "iş arıyorum" bahanesiyle orada burada gezmiş bir felsefe düşkününden çekinecek biri değildi. O ve Platon felsefe üzerine tartışmaya başlayınca ortalığa kıvılcımlar saçılırdı. Bir seferinde Platon, Dionysios`u yanlış bir düşüncesinden dolayı uyarmak zorunda kalır.
"Lafların yaşlılık kokuyor," diye hiddetle karşı koyar Dionysios.
"Seninkiler de zorbalık" diye karş..»»
Edebiyatdefteri.com, 2024. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.
Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.
Edebiyat -
Şiirler -
Kitap
Sitemizde daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerez kullanılmaktadır.