ÜYELİK GİRİŞİ ÜYE OL
Anasayfa Şiirler Forum Etkinlikler Kitap Nedir? Bicümle Tv Müzik Atölye Arama Blog İletişim Yazılar
Giriş Yap Üye Ol
Gerçek aşk çok nadirdir, ama gerçek dostluk derecesinde değil. LA ROCHEFOUCAULD Paylaş
ANASAYFA
ETKİNLİKLER
NEDİR?
TİVİ
BLOG
BİCÜMLE
ATÖLYE
ARAMA

Yalnızca bir Şirin

Cihan Aktaş, Nizam-i gencevi'nin Ferhad ile Şirin Mesnevisini günümüz için yorumlayarak yeniden yazdı.

16.10.2016

Yalnızca bir Şirin

Cihan Aktaş, romanında, insanoğlunun duygularını etkileyici bir duyarlılıkla keşfe çıkıyor. Klasik edebiyatın büyük karakterlerden biri olarak çok tartışılan ve yanlış bilinen Şirin’den izler taşıyan roman ünlü aşk efsanelerinin hiçbir zaman eskimediğini de ortaya koyuyor. Yazarın böylelikle hem şifahi hem de yazılı alandaki mevcut kalıpları, çok iyi bilinen bir anlatı kanalıyla kırmaya çalıştığı söylenebilir. Çünkü klişelerle düşünen bir zihin için Şirin, en fazla birkaç cümleyle anlatılabilecek bir hikâyedir.

Oysa romanın başkişisi Şirin, halasından hep rol yaparak yaşaması gerektiğini öğrense de benliğini maskelerle geri planda tutmayı yediremez. Bu bakımdan Şirin, son zamanların en ilgi çekici roman kahramanıdır. Dahası Şirin’in dünyaya ve hayata bakışına ve algılamasına odaklanarak bir çözümleme yapılabilir.

Karakterin dünyayı algılamasına etki eden sebepler bahsinde, siyasi, kültürel, edebi ve yazarın bireysel özelliklerinden yararlanılabilir. Özellikle minyatür, resim, mimarlık odaklı tartışmalar ve “Üslup İncelemeleri” bölümü bu bakımdan oldukça zengin veriler sunuyor. Başka bölümlerde de bunlara rastlamak mümkün:

“Minyatür kasabayı hatırlıyordu, Beyaz Atlı’yı. Ağaçlar şiirini hatırlıyordu, parkta ağaçların dallarından sarkan resimlerle karşılaşmasını. Şahmeran’ı hatırlıyordu, Rabat yolundaki çamlıkta Faruk’la otururken karşılarına çıkan boz yılanı. Hiçbir çizgi aynı kalmıyor, bakışının eğitiminden geçiyor, bakışını eğitiyordu.

Çocukluğunun en güzel yıllarının bir yalan olmadığını gösteren sahneleri karanlık bir tezgâhın montajından kurtarabilirmiş gibi bir umutla incelemeyi sürdürüyor ve keşfettiği cümle veya imgeleri tasarladığı uzun metrajlı film için bir kenara not ediyordu.” Keza kültürel alan siyasi olandan bağımsız olmadığından arka planda daima insanlık durumları, siyasi umutlar ve hayal kırıklıkları, türlü hesaplar, yanılgılar, koyu karanlıkla geçmişten gelen sesler, kaybolmak üzere olan yaşam biçimleri de vardır.

Şiirin Düğünü: Cihan Aktaş
İz Yayıncılık
Ekim 2016
610 Sayfa

Yorumlar
"Yalnızca bir Şirin" haberine henüz yorum yapılmamış.

İlk yorumu siz yapın.

Yorum Yapın

Yalnızca bir Şirin ile ilgili yorum yapabilmek için üye olmalısınız.

Üye Ol Üyelik Girişi Yap

Edebiyatdefteri.com, 2016. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.

Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.